آشنایی با بنتلی بنتایگا V8

خودرولوکس

- 98/03/04
آشنایی با بنتلی بنتایگا V8عرضهٔ بنتایگا به بازار حرکت شجاعانه‌ای از سوی بنتلی برای ورود به بخش جدیدی بود تا به تقاضا برای شاسی‌بلندهای لوکس پاسخ دهد. نسخهٔ هشت سیلندر این اس‌یووی بریتانیایی با قیمت 138,390 پوندی مستقیماً رودرروی مرسدس G63 قرار می‌گیرد.
آشنایی با بنتلی بنتایگا V8

طراحی و مهندسی بنتلی بنتایگا V8


بنتایگا در ابتدا با یک پیشرانهٔ W12 بنزینی توئین توربو به بازار عرضه شد و بعداً یک موتور V8 دیزلی هم برای آن ارائه شد. البته به دلیل مشکلات خودروهای دیزلی در اروپا، از اواخر سال گذشته عرضهٔ موتور دیزلی در بازار اروپا پایان یافت اما در عوض یک موتور بنزینی V8 برای بنتایگا ارائه شد. این پیشرانهٔ آشنا که متعلق به گروه فولکس‌واگن است، دقیقاً مثل G63 از نوع 4 لیتری توئین توربو است اما از لحاظ خروجی با 550 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور در پس حریف آلمانی قرار می‌گیرد.

ساختار مکانیکی بنتایگا نیز آشنا است زیرا روی پلت‌فرم MLB evo گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با پورشه کاین، فولکس‌واگن توآرگ، لامبورگینی اوروس و آئودی Q8 مشترک است. در این اس‌یووی بریتانیایی یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نیروی پیشرانه را به هر چهارچرخ می‌رساند؛ اما برخلاف G63، ساختار بنتایگا از نوع یکپارچه بوده و بنابراین تعلیق، گیربکس و موتور بجای آنکه روی شاسی مجزا نصب شوند، به‌طور مستقیم به بدنهٔ خودرو متصل شده‌اند. همچنین درحالی‌که تنظیمات مرسدس برای آفرود مناسب است، بنتلی سواری و هندلینگ بهتری دارد.

هرچند بنتایگا کوچک‌تر از G63 است اما هنوز هم عریض‌تر احساس می‌شود و از کابینی بزرگ و لوکس با تجهیزات فراوان و متریال پریمیوم برخوردار است. در اینجا اکثر قسمت‌ها با چرم پوشیده شده و برخلاف G63 از پلاستیک استفاده نشده است. بااین‌حال سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بنتایگا که از طریق یک نمایشگر هشت اینچی ارائه می‌شود چندان پیشرفته نیست و صفحه آمپر آن‌هم از نوع آنالوگ است که تنها یک نمایشگر دیجیتالی در میانهٔ آن قرار دارد. اما همان‌طور که از یک بنتلی 140 هزار دلاری انتظار می‌رود، بنتایگا صندلی‌های چرمی با گرم‌کن، کروز کنترل، تکنولوژی‌های ایمنی خوب و سیستم صوتی عالی را به همراه تعداد شگفت‌انگیزی از آپشن‌ها ارائه می‌کند.

رانندگی بنتلی بنتایگا V8


بنتایگا خودروی آرام‌تری نسبت به G63 احساس می‌شود که بخشی از آن به خاطر پیشرانه است. همچنین حتی در حالت اسپرت نیز سیستم اگزوز خودروی فاقد صدایی به بلندی و جذابیت رقیب آلمانی است. بنتایگا ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 0.2 کُندتر از مرسدس است اما با وجود قدرت کمتر، به لطف وزن سبک‌تر، در شتاب ‌گیری در دنده‌ها و سرعت‌های بالاتر بهتر از شاسی‌بلند آلمانی‌ها عمل می‌کند. بنتایگا اما در هندلینگ کاملاً برتر میدان بوده و هرچند کمی بادی رول در آن دیده می‌شود اما بسیار کمتر از مرسدس است که این ویژگی در ترکیب با فرمان سریع‌تر و پاسخگوتر، چسبندگی بیشتری را به همراه دارد.

سرعت بنتایگا در پیچ‌ها بالاتر بوده و آرامش بیشتری هم دارد. البته در اس‌یووی‌های لوکسی مثل این دو خودرو، راحتی بیشترین اهمیت را دارد و بنتلی از این لحاظ نیز بر مرسدس برتری دارد. در حالت راحت، کمک‌فنرها بهتر بدنه را کنترل کرده و دست‌اندازها را با احساس نرمی بیشتری جذب می‌کنند. در حالت اسپرت اما کنترل بدنه سفت می‌شود که راحتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین بهترین حالت بنتایگا حالت راحت است زیرا در اکثر شرایط بیشتری راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. البته وجود رینگ‌های 22 اینچی موجب شده سواری خودرو کاملاً بدون نقص نباشد. درکل به لطف پویایی بهتر بنتایگا، رانندگی با آن اعتمادبه‌نفس بیشتری دارد و احساس سبک‌تر بودن آن نیز به‌راحتی و چابکی خودرو کمک کرده است درحالی‌که هنگام ترمز گیری نیز عملکرد بسیار قابل‌توجهی از خود نشان می‌دهد.

کارایی بنتلی بنتایگا V8


بخش عقبی کابین بنتایگا بیش‌ازحد نیاز بزرگ است و فضای پای بیشتری نسبت به G63 ارائه می‌کند. بخشی از این فضای بیشتر به خاطر صندوق بار کوچک‌تر آن است اما با 485 لیتر حجم برای حمل چمدان‌های خانواده کافی به نظر می‌رسد. این ماشین همچنین از ویژگی‌هایی کاربردی مثل امکان کاهش ارتفاع تعلیق برای ورود و خروج آسان‌تر، درب صندوق بار برقی و درهای آرام بسته شو هم برخوردار است. به خاطر اندازهٔ بزرگ، مانوردهی با هیچ‌کدام از این دو خودرو آسان نیست اما دایرهٔ چرخش کوچک‌تر بنتلی به افزایش مانور پذیری آن کمک کرده درحالی‌که دوربین دید 360 درجه در هردو خودرو نیز امکان پارک راحت را فراهم می‌کند.

هزینه های نگهداری بنتلی بنتایگا V8


وجود پیشرانه‌های بزرگ و سنگین V8 در بدنه‌های سنگین یعنی این‌های خودروهای گران‌قیمتی هستند به‌گونه‌ای که برای خرید آن‌ها باید بیش از 100 هزار پوند پرداخت کرد. دراین‌بین بنتایگا V8 در قیمت پایه حدود پنج هزار دلار از G63 ارزان‌تر است اما در حفظ ارزش خود ضعیف‌تر عمل می‌کند به‌گونه‌ای که پس از سه سال استفاده و پیمودن 58 هزار کیلومتر، 51.9 درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ می‌کند که این به معنای کم شدن 66 هزار دلار از قیمت آن خواهد بود. از سوی دیگر مرسدس از این لحاظ کمی بهتر عمل کرده و 55.9 درصد از ارزش اولیهٔ خود را حفظ می‌کند اما قیمت اولیهٔ آن گران‌تر است.
advertising