آشنایی با مرسدس G63 AMG

خودرولوکس

- 98/03/01
آشنایی با مرسدس G63 AMGنسل جدید مدل پرچم‌دار G63 AMG رقیب جدیدی در بازار اس‌یووی‌های لوکس محسوب می‌شود و کسانی که خواهان یک آفرودر با راحتی و عملکرد بالا هستند باید به آن توجه داشته باشند؛ اما آیا G63 ارزش پرداخت 143,370 پوند را دارد؟
آشنایی با مرسدس G63 AMG

طراحی و مهندسی مرسدس G63 AMG


هرچند ممکن است G کلاس در ظاهر چندان با پیشینیان خود متفاوت به نظر نرسد اما در زیر پوست خود تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. البته بدنهٔ G کلاس هنوز هم از شاسی جدا است و از تعلیق مستقل جلو با کنترل بادی سه‌حالته استفاده می‌کند. در زیر کاپوت این ماشین نیز پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو با 585 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که برای G63 موتور کاملاً جدیدی محسوب می‌شود. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک به چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

به لطف مهندسی جدید، وزن این خودرو 170 کیلوگرم کمتر از نسل قبلی شده است اما هنوز هم با 2560 کیلوگرم وزن، خودروی سنگینی بوده و 172 کیلوگرم وزن بیشتری از بنتلی دارد. البته هیچ‌کدام از این دو خودرو سبک‌وزن نیستند اما وزن اضافی G63 کاملاً احساس می‌شود و 23 سانتیمتر ارتفاع بیشتر از بنتایگا نیز این موضوع را تشدید می‌کند. از سوی دیگر، این اس‌یووی آلمانی هنوز هم از تمامی قابلیت‌های آفرودی که از یک G کلاس انتظار می‌رود برخوردار است اما این خودروها بیشتر وقت خود را روی جاده‌ها سپری می‌کنند و به همین دلیل کابین خودرو به‌طور کامل بازطراحی شده است.

کابین G63 با دو صفحه‌نمایش 12.3 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر و مقدار زیادی چرم نرم، نمای آشنای یک مرسدس بنز را دارد. در داخل این اس‌یووی لوکس 143 هزار دلاری تقریباً پلاستیک‌ها جایی ندارند اما برخی سطوح و قسمت‌های پایینی آن ناامیدکننده است. البته G63 از تجهیزات بسیار خوبی مثل اپل کارپلی، اندروید اتو، چراغ‌های تمام LED، کروز کنترل تطبیقی، سنسورهای پارک و دوربین دید عقب برخوردار است و همان‌طور که از خودرویی با چنین قیمتی انتظار می‌رود، صندلی‌های جلو و عقب چرمی با گرم‌کن، رنگ‌های متالیک و تکنولوژی‌های ایمنی مدرن را هم ارائه می‌کند.

رانندگی مرسدس G63 AMG


مهم نیست G63 چقدر بزرگ و سنگین است زیرا هنگام فشردن پدال گاز هرگز وزن زیاد آن احساس نمی‌شود. پیشرانهٔ V8 توئین توربوی AMG یک شاهکار است و شتاب شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کند به‌گونه‌ای که G63 ظرف تنها 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 0.2 سریع‌تر از بنتلی است. گیربکس خودرو نیز خوب است و در حالت اتوماتیک تعویض دنده‌های آن تنها کمی بیشتر از آنچه انتظار می‌رود صورت می‌گیرد. البته امکان تعویض دنده در حالت دستی از طریق پدال‌های پشت غربیلک فرمان که از جنس فلز واقعی بوده و نازک‌تر از پدال‌های پلاستیکی بنتلی هستند هم وجود دارد.

عملکرد G63 در خط مستقیم بدون مشکل است اما پویایی دیگر قسمت‌های آن کمی محدودتر است زیرا شاسی با عملکرد باورنکردنی پیشرانه مطابقت ندارد. فرمان خودرو نیز کند بوده و تقریباً با بنتلی قابل‌مقایسه است اما بادی رول (حرکات گهواره‌ای بدنه) در G63 زیاد است. البته با قرار دادن کمک‌فنرها روی سفت‌ترین حالت می‌توان این ویژگی را کاهش داد اما بااین‌حال سواری خودرو هنوز هم مواج احساس می‌شود؛ بنابراین بهتر است این اس‌یووی بزرگ در حالت راحت باقی بماند. درمجموع G63 شخصیت قدرتمند و جذابی دارد اما این موجب نمی‌شود که از نقاط ضعف آن چشم‌پوشی کنیم.

کارایی مرسدس G63 AMG


بدنهٔ بزرگ G کلاس می‌تواند به این معنا باشد که حداقل از لحاظ کارایی و فضای داخلی مشکلی وجود نخواهد داشت؛ بنابراین جای تعجب نیست که در کابین این ماشین فضای سر زیاد و فضای پای فراوانی برای سرنشینان عقب وجود دارد درحالی‌که در جلوی کابین نیز تعادل خوبی بین راحتی و فضا برقرار شده است. فضای بار G63 نیز با 667 لیتر حجم که 183 لیتر از بنتایگا بیشتر است خوب بوده و بسیار قابل‌استفاده است. البته درب صندوق بار که به سمت چپ باز می‌شود برای بازار بریتانیا اشتباه بوده و دسترسی به صندوق بار را کمی دشوار می‌کند.

هزینه های نگهداری مرسدس G63 AMG


با وجود چنین وزن و قدرت بالایی در G63، تعجب‌آور نیست که خودروی چندان دوستدار محیط‌زیست و پاکی نباشد. G63 در آزمایش‌ها به‌طور متوسط مصرف 15.8 لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت رساند که این یعنی سالانه با فرض پیمودن 20 هزار کیلومتر، هزینهٔ سوختی معادل 3773 پوند را به مالک تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر اما بنتلی با مصرف 14 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر اوضاع بهتری دارد و هزینهٔ سوخت سالانهٔ آن با پیمودن مسافت مشابه به 3341 پوند می‌رسد؛ بنابراین هرچند هردوی این خودروها قیمت گرانی دارند اما پس از پرداخت اولیه، مالک بنتلی برای استفاده از خودروی خود هزینه‌های کمتری نسبت به مرسدس پرداخت می‌کند.
advertising