نوروز در مناطق روستایی کرمانشاه

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/12/22
نوروز در مناطق روستایی کرمانشاهکرمانشاه گهواره تمدن ایران است و مردمانش در برگزاری مراسم‌های عید نوروز یدی طولانی دارند از دید و بازدیدها گرفته تا سفره‌های رنگین هفت سین و جشن‌های نوروزی همراه با ساز و دهل.
در مناطق روستایی هم سفره نوروزی را باشکوه بسیار در کنار نان برنجی، ماست، گندم و تخم مرغ مهیا می‌کنند. اهالی خانه با لباس‌های نو در خانه هستند و باور دارند روان نیاکانشان در نوروز شاهد رفتار و نوع پوشش آنهاست. مردان با شلیک گلوله در ساعت تحویل سال شادمانی خود را از آغاز سال جدید ابراز می‌کنند. پس از تحویل سال مردم برای دید و بازدید به خانه همدیگر می‌روند که خانه سادات در اولویت است. همان شب پولی به نام ته کیسه به عنوان نماد برکت از بزرگان می‌گیرند.

در روستاها معمولاً تخم مرغ‌هایی برای عیدی به افراد خانواده‌های یکدیگر می‌دهند. در برخی مناطق روستایی استان کرمانشاه هنوز هم در روزهای نوروز در پشت بام‌های خود به احترام زرتشت و آئین ایران باستان آتش‌های بسیاری را روشن می‌کنند و باور دارند آتش مایه پاکی و برکت و نور خداوند است. در شب‌های نوروز شال‌اندازی تا نیمه‌های شب ادامه دارد و افراد خانواده در شب اول سال پلو می‌خورند و برای روز دیگر نگهداری می‌کنند، این کار برای این است که سال جدید برایشان پربرکت باشد.
advertising