جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/20
جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان

سفر به پرخاطره ترین جاده ایران، جاده چالوس


جاده ای پر پیچ خم در دل کوه ها که اکثر ما از آن خاطرات به یاد ماندی داریم. جاده ای که از میان صخره ها و در کنار رودخانه می گذرد و همواره در جدال با طبیعت و مقاومت کردن در برابر خواسته های آن است. جاده چالوس یکی از مسیرهای اصلی سفر از تهران به شهرهای شمالی کشور است که با مناظر خیره کننده اش مسافران را مسحور خود می کند به حدی که ساکنان شهرهای تهران و کرج گاهی تصمیم می گردند برای سفر کردن تنها تا قسمتی از جاده بروند و پس از استراحتی کوتاه بازگردند. برای اطلاع از تارخچه و جزییات آن با الی گشت همراه شوید.
جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان

تاریخ ساخت جاده چالوس


استفاده از جاده چالوس (جاده کندوان) و یا جاده شماره ۵۹ به قرن ها قبل باز می گردد و از همان زمان یکی از راه های اصلی ارتباط با شمال کشور بود که در آن کاروان سراهای زیادی ساخته شده بود. در زمان قاجار این جاده پر پیچ و خم مالرو بود و ناصر الدین شاه به سفر در آن علاقه زیادی نشان می داد و حتی در روستای شهرستانک کاخی ساخت تا در هنگام سفر و میان راه در آن استراحت کند.
ساخت جاده آسفالت به دوران پهلوی اول باز می گردد. او دستور احداث جاده چالوس را داد تا عبور و مرور به شمال کشور آسان شود. عملیات اجرایی جاده کندوان از محل اعتبار عایدات قند و شکر و چای در اواسط اردیبهشت سال ۱۳۱۰ آغاز شد و در ۱۰ آذر سال ۱۳۱۲ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در مسیر کرج دو آب شهرستانک به طول ۵۳ کیلومتر جاده جدید ساختی است. از نیمه اردیبهشت تا چهارم خرداد ۳۱۹۳ نفر که از این میان ۸۲۰ نفر کوه بر ۱۲۰ استادکار و ۲۲۵۳ نفر کارگرمشغول به کار بوده ‌اند. بعد از اینکه راه در سال ۱۳۱۲ افتتاح و مورد بهره ‌برداری قرار گرفت، بیش از ۵ ماه از سال، گذر از این جاده در قله کندوان در ارتفاعات ۳۲۰۰ متری به خاطر وضعیت جوی غیر ممکن بود.

همین مساله باعث شد که در سال ۱۳۱۴ به فکر احداث تونل کندوان بیافتند در نتیجه تونلی کندوان را ۱۸۸۷ متر طول، ۷ متر عرض و ارتفاع ۶ متر ساختند. این تونل طی سه سال تکمیل شد و در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۱۷ استفاده از آن آغاز شد. نام تونل کندوان از گردنه ای با همین نام که تونل در پایین گردنه حفر شده، گرفته شده است. از آنجایی که ساخت تونل کار با ابزارهای بسیار ساده و ابتدایی، بسیار پرزحمت و خطرناکی بود دستمزد بالایی نیز به این کارگران داده می شد. گفته می شود به هر کدام از کارگران تونل کندوان به ازای هر کلنگی که می زدند یک سکه پنج ریالی (که در آن زمان ارزش پولی بسیاری داشت) پرداخت می شده است. در آن زمان دومیلیون و چهار صد هشتاد و پنج هزار و سیصد و چهل تومان برای ساخت آن هزینه شد. جالب است بدانید که مهندس آن لادیسلاوس فون رابسویچ اتریشی طراح پل ورسک نیز بوده است.

ویژگی های جاده


جاده چالوس از کرج در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا به سوی شمال آغاز می ‌شود و در مسیر در نقطه گچسر به ارتفاع ۲۲۵۱ متری ارتفاع از سطح دریا و تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری به بالای قله کندوان رسیده و به طرف مازندران ارتفاع کم کرده در دونا به ارتفاع ۲۴۶۸ متری در مکارود به ارتفاع ۷۶۰ متری و در شهر چالوس در ارتفاع ۷۵ متری از سطح دریا به انتها می رسد.
طول جاده چالوس به طول ۱۶۸ کیلومتر عرض معمولی راه ۸ متر و در بعضی نقاط بین ۱۰ الی ۱۲متر افزایش می ‌یابد. شیب جاده حداکثر شش درصد بوده و عبور و مرور با وسایل نقلیه آن روزگار کاملا عملی بوده است.

دیدنی های جاده


این جاده سراسر از طبیعت می گذر و هریک از نقاط آن ویژگی های زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه برخی از معروف ترین نقاط جاده را به شما معرفی می کنیم.

سد امیرکبیر (کرج)


این سد نخستین سد چند منظوره ایران است و اصلی ترین منبع تامین آب پایتخت و کشاورزی استان البرز به شمار می آید. سد کرج یکی از مراکز طبیعی پرورش قزل آلای رنگین کمان و قزل آلای خال قرمز نیز محسوب می شود. به یاد داشته باشید که شنا کردن پشت سد بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

روستای شهرستانک


اقامتگاه محبوب ناصرالدین شاه در جاده چالوس که در ۵۰ کیلومتری جاده قرار دارد. طبیعت این روستا فوق العاده است و از جاذبه های آن می توان به کاخ ناصری، قلعه دزبند و کوچه باغ های باصفای آن اشاره کرد.

تونل کندوان


مرتفع ترین نقطه جاده و یکی از مرموزترین قسمت های آن! به غیر از خود تونل که همواره برای مردم جذاب بوده است در ابتدای آن چندین آشکده احداث کرده اند که خوردن یک کاش آش داغ در کنار جاده حسابی لذت بخش خواهد بود.

هزارچم


پس از پشت سر گذاشتن جاده به زیباترین و البته خطرآفرین ترین قست آن گردنه هزار چم می رسیم. پیچ های پی در پی که شما را به پایین کوه می برند و منظره ای خیره کننده را در مقابلتان قرار می دهند. توجه داشته باشید که در صورت توقف در عبور و مرور سایر خودروها اختلال ایجاد نکنید.

تلخی ها و شیرینی ها


این جاده از اوایل رایج شدن اتومبیل در ایران ساخته شد و گذر آن از میان کوه ها و رسیدن به مناطق خوش آب و هوای غرب مازندران و شرق گیلان باعث شده از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار شود به نحوی که امروز قسمتی از خاطره جمعی مردم ایران شده است. خاطراتی که برای اکثر ما یاد آور روزهای شاد و مسافرت های به یاد ماندی همراه با اعضای خانواده و عزیزان است. سفرهایی جاده ای در حال گوش دادن به موزیک دلخواه و غذا خوردن در کنار رودخانه که آن قدر جذاب هستند ک حتی ترافیک های چند ساعته هم نمی تواند بسیاری را از این سفر منصرف کند.

متاسفانه این جاده بسیار پر پیچ و خم برای برخی با خاطرات تلخ همراه است، چرا که اصلا مناسب رانندگی با سرعت بالا نیست ولی همواره مشاهده می کنیم که برخی با چنین تصمیماتی جان خود و سایرین را به خطر می اندازند، علاوه بر پیچ و خم این جاده کوهستانی است و مواقع زیادی از سال در آن شاهد ریزش برف و باران و یا مه شدید هستیم که موجب کم شدن دید و لغزندگی جاده می شود که امکان خطر آفرینی را افزایش می دهد.

گاهی نیز ریزش صخره، وقوع سیل و بهمن و… دشواری هایی را برای مسافران ایجاد می کنند و موجب مسدود شدن جاده می شود. اما به هر حال با تمام این مشکلات هنگامی که قصد سفر جاده ای را در سر داریم جاده چالوس همیشه یکی از گزینه ها خواهد بود.
advertising