موزه چندش آورترین غذا های دنیا در سوئد

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/17
موزه چندش آورترین غذا های دنیا در  سوئدموزه غذاهای چندش آور سوئد با هدف حمله به حس بویایی بازدیدکنندگان و به هم زدن حالشان در سومین شهر بزرگ سوئد، مالمو می باشد. داخل این موزه غذا‌های متنوعی از فرهنگ‌های گوناگون به نمایش گذاشته شده، مثل گوشت کوسه تخمیرشده، آلت تناسلی گاونر، شاه ماهی تخمیرشده، پنیر حشره و لارو مورچه.

ساموئل وست، مؤسس این موزه، سال گذشته هم موزه ی عجیب دیگری در سوئد به نام «موزه ی شکست» افتتاح کرد که مجموعه ای از محصولات و تولیدات شکست خورده ی دنیا است. وست در اینباره می گوید: «وقتی موزه ی شکست رو افتتاح کردم از تأثیری که داشت تعجب کردم. اگه یه نمایشگاهی که صرفاً جنبه ی سرگرمی داره میتونه دید مردم به مقوله ی شکست رو تغییر بده، چه پیش فرض های ذهنی دیگه ای رو میشه با یه نمایشگاه تغییر داد؟ تولید گوشت در حال حاضر از نظر زیست محیطی شرایط به شدت ناپایداری داره و ما باید به تدریج به فکر جایگزین هایی برای اون باشیم. اما خیلی ها از فکر خوردن حشرات حالشون بد میشه و نسبت به گوشت های آزمایشگاهی هم تردید دارن. اگه بتونیم این طرز فکر رو تغییر بدیم که چه غذایی چندش آوره و چه غذایی نه، احتمالاً این مسأله میتونه به ما کمک کنه به منابع پروتئینی پایدارتری روی بیاریم.»

قبل از ورود به موزه به بازدیدکنندگان کیسه‌های تهوع داده می‌شود. معمولا چیز‌هایی که برایمان آشنا نیستند به نظرمان چندش‌آور است، به همین ترتیب ممکن است چیز‌هایی که با آن‌ها بزرگ شدیم و برایمان عادی هستند برای مردم یک فرهنگ دیگر چندش آور باشند. بسیاری از غذا‌ها از نظر همه مردم جهان خوشمزه و مطبوع هستند، اما برخی از آن‌ها فقط منحصر به یک ملت خاص هستند.

حدود ۸۰ غذا در این موزه وجود دارد که در دسته دوم قرار می‌گیرند. نکته ی جالب این است که این غذاها در نقطه ای از دنیا یک وعده ی غذایی لوکس محسوب می شوند و در نقطه ای دیگر چیزی جز یک غذای متعفن نیستند.

بیشتر این غذا‌ها از آسیا و اروپا هستند، اما غذا‌های آمریکایی چندش‌آوری هم در این موزه وجود دارد، مثل بیضه سرخ شده گاو. شاید برخی از این غذا‌ها واقعا خوشمزه باشند، اما مواد اولیه و روش تهیه آن ها، طوری است که نمی‌توانیم تصور کنیم آن‌ها را بخوریم. مثل مغز میمون که در چین خورده می‌شود، در حالی که هنوز میمون زنده است.

بیشتر غذا‌های موزه واقعی و تازه هستند، به جز غذا‌هایی که تهیه آن‌ها واقعا سخت است یا باعث ظلم به حیوانات می‌شود که در این صورت به جای آن‌ها مدل‌های پلاستیکی یا عکس قرار داده شده است. جالب است بدانید که کله پاچه خودمان هم که یک غذای ایرانی و شرق اروپایی به شمار می‌رود در این نمایشگاه وجود دارد.

در ادامه نگاهی می اندازیم به بعضی از غذاهای به نمایش در آمده در این نمایشگاه، که البته اگر روحیه ی لطیفی دارید شاید دیدن این تصاویر برایتان مناسب نباشد!

کوی (Cuy) یا خوکچه هندی بریانی


یکی از غذاهای معروف کشور پرو است. این حیوان بومی کشور پرو نزدیک به پنج هزار سال است که جزء جدایی ناپذیر رژیم غذایی مردمان کوهستان آند است.
موزه چندش آورترین غذا های دنیا در  سوئد

منودو (Menudo)


نوعی سوپ مکزیکی است که از جداره ی معده ی گاو و گوسفند درست می شود (در ایران به این غذا سیرابی می گویند). این غذا بافتی لاستیک مانند و طعمی نسبتاپررنگ و قوی دارد.

کیویاک (Kiviak)


کیویاک (Kiviak) را که شاید بتوان عجیب ترین غذای دنیا دانست، خوراک مردمان قطب شمال است. برای درست کردن این غذا امعاء و احشاء فوک دریایی را بیرون می آورند، بدن آن را با سیصد تا پانصد پرنده ی آک کوچک پر می کنند و بعد آن را می دوزند. خیک فوک را حدود هجده ماه می گذارند تا تخمیر شده و به این ترتیب گوشت پرنده های داخل آن حفظ و ترد شود. این غذا را باید در فضای باز خورد چون بوی بسیار تندی دارد. گفته می شود طعم این غذا چیزی بین شیرین بیان و یک پنیر تند مزه است.

کاسو مارزو (Casu Marzu)


یکی از غذاهای مخصوص جزیره ی ساردینیای ایتالیا است. برای درست کردن این غذا پوسته ی پنیر تهیه شده از شیر گوسفند را می برند و اجازه می دهند کرم های پنیر به تدریج وسط آن را بجوند و پنیر را نرم کنند که نتیجه ی آن، نرمی بیشتر پنیر و تندتر شدن مزه ی آن است. از آنجایی که پنیر به همراه کرم های درون آن مصرف می شود، قبل از بلعیدن آن باید کرم های پنیر را بجوید تا کرم ها تلف شوند و داخل بدن مشکلی به وجود نیاورند. کاسو مارزو در کشورهای اتحادیه ی اروپا ممنوع است.

کله پاچه


نوعی سوپ و غذای سنتی منطقه ی قفقاز و بعضی از کشورهای خاورمیانه است. این غذا از سر و دست و پا و دیگر اندام های گوسفند یا گاو مثل چشم ها و مغز تهیه می شود

خوراک تخم قرن (The century egg)


قدمت خوراک تخم قرن (The century egg) به سلسله ی مینگ در چین باز می گردد. برای درست کردن این غذا، تخم اردک، مرغ یا بلدرچین را هفته ها یا حتی ماه ها درون ترکیبی از چای سیاه
غلیظ، لیمو ترش، نمک و خاکستر تازه ی چوب می گذارند.

کوپی لوواک (Kopi Luwak)


محصول نسبتاً جدیدی از کشور اندونزی است که از فضولات حیوان وحشی ای به نام «زباد نخلی آسیایی» تهیه می شود. کشاورزان بعد از جمع آوری دانه های قهوه ای که از دستگاه گوارش این حیوان عبور کرده اند، آن ها را تمیز می کنند و می شویند. کوپی لوواک از برشته کردن این دانه های قهوه تهیه می شود.

شراب بچه موش


شراب بچه موش را در چین مقوی و برای سلامتی مفید می دانند. این شراب از ریختن بچه موش های مرده درون شراب برنج تهیه می شود.

آلت تناسلی گاو نر


آلت تناسلی گاو نر را که گفته می شود خاصیت تقویت قوای جنسی دارد، در نقاط مختلفی از دنیا استفاده می کنند. برای مصرف آن ابتدا پیشابراه گاو را از آلت تناسلی اش جدا می کنند و بعد آن را می شویند تا بوی ادرار آن از بین برود.
advertising