باغ ماژورل مراکش یاقوت آفریقا

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/15
باغ ماژورل مراکش یاقوت آفریقا

باغ ماژورل مراکش


مراکش یا همان مغرب، کشوری است ساحلی در قاره ی آفریقا که دارای آب و هوایی نسبتا معتدلی است و با توجه به جاذبه های متعددی که دارد مکانی جذاب برای بسیاری از گردشگران حرفه ای است. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره داشته باشیم، باغ ماژورل است. برخلاف بسیاری از که تصور می کنند این کشور شرایط پرورش باغ را ندارد باید بگوییم که باغ ماژورل یکی از برترین باغ های جهان به شمار می رود. این باغ در سال 1947 میلادی تا کنون به روی عموم باز است و مسافران مراکش می توانند از آن دیدن کنند.
باغ ماژورل مراکش یاقوت آفریقا
باغ ماژورل مراکش در زمره ی زیباترین باغ های جهان قرار گرفته و مهمترین جاذبه ی گردشگری است که مسافران مقصد مراکش باید به بازدید از آن بروند. زمانی که به بازدید از باغ ماژورل مراکش می روید دریچه ای جدید از فرهنگ و هنر مردمان شمال آفریقا به رویتان باز خواهد شد، همچنین محوطه این باغ بسیار زیباست و می تواند چند ساعتی شما را به خود مشغول کند. این باغ توسط فردی فرانسوی به نام ژاک ماژورل در سال 1924 ساخته شد و در سال 1947 میلادی برای بازدید عموم امکان پذیر شد. سازنده ی این باغ یک نقاش و هنرمندی واقعی بود که به دلیل بهبود مشکلات قلبیش به مراکش رفته بود، وی همه ی تلاشش را کرد تا محل زندگیش که باغ ماژورل بود زیبا و دیدنی باشد. بنابراین ماژورل یک خانه ی معمولی بوده که هنرمندی قهار آن را به شکل امروزی در آورده است و به عنوان یکی از جاذبه های مراکش برشمرده بشود.

خانه ای که هنرمند این باغ «ژاک ماژورل» در آن زندگی می کرد همچنان حفظ شده است و به عنوان موزه ی مردم شناسی در مراکش کاربرد دارد. نکته ی جالبی که در مورد این موزه می توان گفت این است که ژاک سعی کرده بود که خانه اش شبیه به دیگر خانه های مراکش باشد و از آن جایی که مراکش یک کشور مسلمان نشین است، نشانه هایی از معماری اسلامی در آن به کار برده شده است. امروزه در ساختمان خانه ی او وسایلی چون منسوجات دست ساز آفریقایی، انواع سنگ و سرامیک ها و جواهرات و وسایل تزئینی دست ساز قرار داده اند و آن را به موزه ای فوق العاده تبدیل کرده اند ه می توانیم به راحتی از آن بازدید کنیم.

قسمت های مختلف باغ ماژورل


مساحت باغ ماژورل 10 هزار مترمکعب بوده و پر از گل و گیاهان بسیار دیدنی و خوشبویی است که در قسمت های مختلف عمارت ماژورل قرار دارد. این باغ تنها برای انسان ها جذاب نیست، بلکه برای پرنده های گوناگون هم شرایط مساعدی وجود دارد تا بتوانند زندگی کنند، در این باغ حدود 15 نوع پرنده زندگی می کنند که با آوازشان گردش تان را لذت بخش تر می کنند. به صورت کلی می توان باغ های ماژورل را به 13 قسمت مختلف تقسیم کرد که شامل موارد زیر می شوند:

آبنمای ورودی
حوضچه ورودی
باغچه کاکتوس
کتابفروشی ماژورل
گالری عشق
بوتیک یا فروشگاه ماژورل
کافه
استخر نیلوفر آبی
باغ درختان نخل
یادواره ایو سنت لوران
باغ بامبو در باغ ماژورل
عمارت کلاه فرنگی
موزه بربر
خانه ماژورل

تمامی این 13 مورد در محوطه ی این باغ قرار دارد که بازدیدکنندگان با پیاده روی در این باغ می توانند آن ها را ببینند. مردم مراکش این باغ را “پناهگاهی برای آرامش” می شناسند و چیزی غیر از این هم نیست چرا که با بازدید از این باغ می توانید آرامشی دست نیافتنی برسید تمامی باغ پر است از درختان سرسبز که با صدای پرندگان ترکیب شده است و جلوه ی بی نظیری را به وجود آورده است. همینطور که پیاده روی در این باغ را ادامه می دهید به موزه باغ می رسید. نام این موزه بربر است که در ادامه درباره آن شرح خواهیم داد.

موزه باغ ماژورل


یکی از پر بازدیدترین قسمت های باغ ماژورل مراکش موزه ای است به نام بربر که می توانید هنگامی که به این باغ رفتید از آن دیدن کنید. در گذشته بربرها با نام آمازیغ هم در متون تاریخی نوشته است که از آن ها یاد می شده است جزء بومیان شمال آفریقا بودند و هنوز هم نوادگانشان در این محدوده زندگی می کنند. اینجا از قسمت های نوساز باغ است که در سال 2001 میلادی به ماژورل افزوده شد. موزه بربر را برای بزرگداشت و شناساندن تمدن این مردم به ماژورل افزودند. در این موزه نقاشی های نفیسی که خود ژاک کشیده بود یا طی سال های مختلف به او هدیه داده شده بود جمع آوری شده اند. مضمون اغلب این آثار بربرها هستند.

قسمت های مختلف موزه بربر باغ ماجورل


صنایع دستی داخلی
در این موزه می توانید انواع صنایع دستی که اقوام مختلف در مراکش هنرمندانه ساخته بوده اند را تماشا کنید. از جمله ی آن ها می توان به انواع لوازم از جنس چوب، چرم، سفال و فلز نیز اشاره کرد.

جواهر
روستایی های مراکش برخی از سنگ ها و بعضی از وسایل تزیینی را عامل بازکردن بخت، رشد اقتصادی و … می دانند. به همین خاطر آن ها از دیرباز این اشیا را می ساختند و استفاده می کردند.

لباس و وسایل ضروری
در آن زمان بربرها به صورت کوچ نشینی زندگی می کردند و بیشتر لباس هایی که می پوشیدند را خودشان تهیه می کردند که می توانید این موزه آن ها را ببینید.

دسترسی به باغ ماژورل مراکش


آدرس: Jardin Majorelle, Avenue Yacoub el Mansour, Marrakesh, Morocco
جهت بازدید از این باغ باید با استفاده از تاکسی هایی که در سطح شهر هستند به سمت ماژورل بروید.
برای بازدید کنندگانی که وضعیت مالی خوبی ندارند وروری این باغ رایگان است و می توانند به مجانی از آن دیدن کنند.
advertising