روستای اخلمد شهرستان چناران از روستاهای گردشگری خراسان رضوی

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/03/19
روستای اخلمد شهرستان چناران از روستاهای گردشگری خراسان رضوی

روستای اخلمد خراسان رضوی


در نزدیکی شهر مشهد و در شمال غربی این شهر با گذر از شهرستان چناران با تقریبا 85 کیلومتر فاصله از مشهد، 24 کیلومتر از چناران و در میان سلسله کوه های بینالود، روستایی زیبا با طبیعتی بکر به نام اخلمد که یکی از مقاصد گردشگری مسافران است، در دسترس شما خواهد بود. روستای اخلمد دارای قدمتی چند هزار ساله است و دارای انواع گل ها و گیاهان زیبا ودرختان انبوه به همراه باغ های انبوه میوه می باشد، به همین دلیل مورد توجه گردشگران و طبیعتگردان زیادی قرار گرفته است. این منطقه به درختان میوه بویژه سیب و آبشار بلندش معروف است.
روستای اخلمد شهرستان چناران از روستاهای گردشگری خراسان رضوی

وجه تسمیه روستای اخلمد


مردم روستای اخلمد معتقدند که در حمله اعراب به خراسان، مردم برای در امان ماندن از سپاهیان دشمن به دره این روستا پناه می آوردند و به هنگام خطر برای اطلاع دادن به دیگران می گفتند: “خاد آمد، خالد آمد” که رفته رفته به نام اخلمد مشهور شد.

جاذبه های گردشگری روستای اخلمد


کوه های اخلمد هم به دلیل ارتفاع و مسطح بودن و زیبایی فوق العاده و آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد که باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌است، هر سال سنگ نوردان، کوه نوردان و مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کند.به طور یقین میتوان گفت مسیر آبشار اخلمد یکی از زیباترین مکانهای ایران است و می توان از آن به عنوان بهشتی در این جهان خاکی نام برد.

به علت ارتفاع زیاد و قلل پربرف رشته کوه بینالود چشمه‌سارها و رودخانه‌های بسیاری در میان دره‌های آن پیوسته می‌جوشد و آبادی‌های داخل این کوه در تمام فصول مملو از آب‌های شیرین و گوارا است. لذا زیباترین و دیدنی‌ترین مناظر طبیعی و ییلاقات کم‌نظیر در میان این رشته‌کوه‌ها به وجودآمده است و زیباترین پدیده‌های آفرینش و دلگشاترین دره‌ها و ییلاقات پرآب و مشهور خراسان که در دل این رشته‌کوه قرارگرفته، دره زیبای اخلمد است.

روستای اخلمد دارای باغ‌های زیبا و پرمحصولی می‌باشد و از میان محصولات این منطقه سیب، گیلاس و گلابی اخلمد بسیار معروف است. در محل ورود به دره اخلمد بندی است که به همت و یا در زمان بایسنغر میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است. بند اخلمد و غار اخلمد از دیگر جاذبه های این منطقه گردشگری است .
advertising