روستای نوژیوران هرسین از روستاهای گردشگری کرمانشاه

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/02/01
روستای نوژیوران هرسین از روستاهای گردشگری کرمانشاه

روستای نجوبران


روستای نجوبران «نوژی وران» از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه، در فاصله ۵ کیلومتری شهر بیستون، 25 کیلومتری شهر هرسین و 40 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. «نوژی وران» یا «نجوبران» در زبان محلی لکی، به معنای عدس است و بران یا وران سرزمینی را گویند که بر یا ثمرۀ عدس دارد.
روستای نوژیوران هرسین از روستاهای گردشگری کرمانشاه
رودخانه پرآب دینور در شرق روستا جریان دارد و غارهای گلستان و زری نیز در جنوب غربی آن قرار گرفته‏ اند. گورستان قدیمی و پل آجری نجوبران که قدمتی طولانی دارند، بیانگر پیشینه تاریخی این روستا است .

معماری روستای نجوبران


نجوبران روستای دشتی با بافت مسکونی متمرکز است؛ اتاق استراحت، اتاق پذیرایی، مطبخ، تنورخانه، سرویس بهداشتی، طویله، انبار، مکانی برای پارک تراکتور و حیاط از فضاهای معمول در خانه‏ هاست. دیوار خانه‏ های قدیمی به علت سرمای سخت زمستان ضخیم ساخته شده‏اند و سقف مسطح آن‏ها با تیرهای چوبی و اندود کاهگل پوشیده شده است، مصالح به کار رفته در خانه‏های قدیمی شامل سنگ، خشت، گل و چوب است.

جاذبه های روستای نجوبران


این روستا از جنوب به کوه پراو و دره گل دره و از جنوب غربی به دره سراوله محدود می‏شود، نجوبران از سطح دریا یک هزار و 307 متر ارتفاع دارد، آب و هوای آن در فصل بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیر و در پاییز و زمستان سرد است.

سراب نجوبران


سراب نجوبران از جمله جاذبه های بسیار زیبای این روستاست که پشت کوه بیستون (در غرب جاده بیستون ـ سنقر) واقع شده است. قلمرو این سراب طبیعی، زیستگاه گونه ‏های نادر گیاهی و جانوری است.

کوهستان پراو


کوهستان پراو نیز یکی از جلوه های طبیعی پیرامون این روستاست که از کوه‏های قرال، دو قرال، راق چرمی و دار بید تشکیل شده است، مرتفع‏ترین قله این کوه سه هزار و 357 متر است. ژرف‏ترین غار خاورمیانه (غار پراو) در دامنه جنوبی یکی از قله‏های این کوه واقع شده است، چشم‏انداز این کوه بسیار زیبا و شگفت‏انگیز است. از دامنه کوه پراو دو چشمه پرآب جاری می‏شود که از جاذبه‏های طبیعی روستا به شمار می‏آید، اطراف این چشمه‏ها با زیبایی‏های طبیعی جذاب از جمله مکان‏های مناسب برای تفریح مردم روستا و گردشگران است.

دشت چمچال و رودخانه دینور


دشت چمچال و مراتع غنی و حاصلخیز، یکی از زیباترین و پرجاذبه‏ترین دشت‏های استان کرمانشاه است، که در حوالی روستای نجوبران واقع شده است. رودخانه دینور از شرق روستا می‏گذرد، حواشی این رودخانه بسیار زیبا دارای مناظر بدیع و خارق‏العاده است، آبزیان و انواع جانوران و پرندگان وحشی از بهترین جلوه‏های طبیعت اطراف رودخانه به شمار می‏آیند و حواشی این رودخانه مکان بسیار فرح‏بخشی برای گذران اوقات فراغت خانواده‏هاست.

پل دو دهانه آجری و گورستان قدیمی نجوبران


پل دو دهانه آجری نجوبران، با 50 متر طول و حدود 10/4 متر عرض یکی از آثار ارزشمند تاریخی این روستا است. در نزدیکی روستا قبور قدیمی زیادی مشاهده می‏شوند که به ˈقبر گوریˈ (قبر گبری یا زردشتی) مشهورند، در این منطقه اشیاء مختلفی به دست آمده که مهم‏ترین آن‏ها انواع سکه بوده است، قدمت این قبرستان به چند هزار سال پیش مربوط می‏شود.

پوشش گیاهی و جانوری نجوبران


مناظر درختان و درختچه‏های کوتاه و بلند و انواع جانوران وحشی مانند بزکوهی، خرس، پلنگ، گرگ و روباه از جاذبه‏های حیات وحش این روستا هستند. مراتع سرسبز و خرم، انواع درختان از قبیل کیکم، شن، زالزالک، بلوط، انجیر، ارژن، گلابی، آلبالوی وحشی به همراه انواع گیاهان دارویی مانند گل ختمی، آویشن، سرخ پا، پونه و روناس از جاذبه‏های طبیعی بی‏نظیر این دشت و اطراف آن محسوب می‏شود.
advertising