روستای چرمله علیا شهرستان سنقر از روستاهای گردشگری کرمانشاه

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/12/07
روستای چرمله علیا شهرستان سنقر از روستاهای گردشگری کرمانشاه

روستای چرمله علیا سنقر


روستای چرمله علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه در فاصله 23 کیلومتری شهر سنقر قرار دارد. این روستا از شمال به ارتفاعات بیر و بدر و از شمال غرب به ارتفاعات پریشان محدود می شود. این روستا اقلیمی کوهستانی، سرد و خشک دارد؛ آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.
روستای چرمله علیا شهرستان سنقر از روستاهای گردشگری کرمانشاه

معماری روستای چرمله علیا


چرمله علیا روستایی کوهستانی با بافت مسکونی متمرکز است . این روستا در دره استقرار یافته و کوچه های پیچ در پیج و نسبتا پهن این روستا دارد . اکثر خانه های روستاییان یک طبقه هستند و سقف مسطح و پنجره های کوچکی دارند . منظره خانه های روستا با دیوارهای خشتی و همرنگ با طبیعت نشانه در آمیختگی فضای روستا با طبیعت و پیرامون است . در ساخت خانه ها ی روستایی علاوه بر عوامل طبیعی نحوه معیشت افراد و فعالیت های روزانه آنها نیز تاثیر گذار است .چنانکه خانه های افرادی که به مشاغل دامداری و زراعت اشتغال دارند با اشخاصی که به کارهای خدماتی و غیره می پردازند از نظر فرم , وسعت و کاربری ها متفاوت است . مصالح عمده به کار رفته در خانه های قدیمی شامل سنگ چوب خشت و گل می باشد . اما در ساخت خانه های جدید از مصالح مقاوم مانند آهن , سیمان و آجر استفاده می شود .

دیدنی های روستای چرمله علیا


روستای چرمله علیا به دلیل موقعیت طبیعی و اقلیم مناسب، مناظر و جلوه های جذاب کم نظیری دارد. ارتفاعات بدر و پریشان به خصوص در بهار و تابستان و پاییز چشم انداز زیبا و دل انگیزی دارند. ساختمان یک حمام قدیمی که تاریخی ساخت آن به دوره قاجاریه مربوط است بیانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستاست .

آبشار پریشان یکی از زیباترین و دیدنی ترین آبشارهای استان است که از ارتفاعات پریشان سرچشمه می گیرد . مناظر اطراف این آبشار به خصوص در بهار و تابستان بسیار تماشایی و جالب توجه است .کوه بدر که صخره های و زیباست با ارتفاع 2850 متر در شمال روستا قرار دارد و هنگامی که در فصل زمستان از برف پوشیده می شود شکوه خاصی می یابد.

در بهار و تابستان نیز با رویش انواع گیاهان رنگارنگ مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی در این کوه پدید می آید . ارتفاعات پریشان در شمال غرب روستا با چشمه ساران فراوان و آبشار زیبای پریشان زیستگاه گونه های متنوع گیاهی از قبیل گیاهان دارویی گل گاو زبان شاتره , گل سفید , شیرین بیان , گل ختمی , خاکشیر , آویشن و گون است . همچنین این ارتفاعات زیستگاه جانورانی مانند شغال , گرگ , روباه , خرگوش , کبک و تیهو می باشد .
advertising