روستای برسه تنکابن استان مازندران

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/11/26
روستای برسه تنکابن استان مازندران

تنکابن نگین گردشگری در غرب مازندران


تنکابن یکی از شهرستان های قدیمی ، زیبا و گردشگر پذیر غرب استان مازندران در شمال ایران است که در دوران پهلوی با نام شهسوار شناخته می شد . این شهر از سمت غرب به رامسر، از شرق به عباس آباد ، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر متصل است. تنکابن به دلیل دارا بودن جاذبه هایی مانند دریا ، دشت ، جنگل ، کوهستان و زیبائی های طبیعی و رویائی مناطق دوهزار و سه‌هزار ، آب و هوای مطبوع ییلاقی ، چشم اندازهای بسیار جذاب ساحلی و آثار تاریخی به نگین درخشان صنعت گردشگری در غرب مازندران مبدل گشته است.
روستای برسه تنکابن استان مازندران

روستای برسه


روستای برسه از توابع بخش مرکزی شهرستان تنکابن، در 35 کیلومتر جنوب غربی تنکابن و در 277 کیلومتری ساری قرار دارد. روستای کوهستانی برسه در ارتفاع 1370 متری از سطح دریا قرار گرفته است و از شمال به جنگل، از شرق به روستای گلستان محله، از جنوب به روستای پلطدار بن امامزاده قاسم و از غرب به روستای چاره سر محدود میشود. آب و هوای آن معتدل کوهستانی با تابستان های مطبوع و زمستان های نسبتاً سرد است.

دره سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه‌ای را پدید آورده است. این منطقه فوقالعاده زیبا است و چشم اندازهای بدیع کوهستانی، چمنزار و جنگلهای مرتفع جلگه‌ای دارد. دره دو هزار یک مقصد طبیعت گردی با جاذبه های متنوع است که در شکلگیری سکونت گاه‌های آن و روستای برسه تأثیر فراوانی داشته است. روستای برسه، ییلاقی بوده است، که به مرور به روستا تبدیل شده و عملکرد گردشگری یافته است.

مردم روستای برسه


مردم روستای برسه به زبان مازندرانی با لهجه گیلانی سخن میگویند ، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. درآمد اکثر مردم روستای برسه از فعالیتهای زراعی ، باغداری و دامداری تأمین میشود. گندم، گردو، سیب، فندق، گلابی از محصولات زراعی و باغی روستا ست. پرورش گل گاوزبان نیز در مزارع روستا رایج است. دامداری از فعالیتهای اصلی روستاییان است و گوشت و لبنیات، از محصولات دامی روستای برسه است. مردان و زنان روستا، در کنار فعالیتهای زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی چو خا، چادر شب، جاجیم ، سفره، کلاه پشمی، کولگیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی نیز می پردازند.

معماری روستای برسه


روستای پای کوهی برسه با بافت مسکونی پراکنده در شیب ملایمی استقرار یافته است و اکثر ساختمانهای آن سقف های شیروانی و دیوارهای گلی دارند. معماری سنتی روستا با محیط اطراف، سازگاری مناسبی یافته است. خانه‌های ساکنین روستا از نوع فعالیت و معیشت آنان تأثیر پذیرفته است. در اطراف روستا ساخت و سازهای ویلایی توسط غیر بومیان بسیار زیاد شده است. مصالح به کار رفته در بناهای روستا غالباً گل، سنگ، آجر و چوب است، ولی در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، گچ، تیر آهن ، آجر و آلومینیوم استفاده شده است.
advertising