روستای بلبر بهشت گمشده کردستان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/12/22
روستای بلبر بهشت گمشده کردستان

روستای بلبر اورامان


درمیان کوه های دست در هم فشرده زاگرس بهشتی پنهان است با نام بلبر، سرسبز و دارای نسیمی مهربان چون مادر با جاذبه های بکری که برای همیشه در ذهن انسان باقی می ماند. روستای زیبای بلبر بهشت گم شده ایران است، روستایی در اورامانات و در میان کوه های سربه فلک کشیده کوهسالان در کنار سیروان، طولانی ترین رودخانه کردستان.این روستا در 70 کیلومتری مریوان و 7 کیلومتری اورامان تخت واقع شده است. این روستا در مرز بین استان کردستان و کرمانشاه در منطقه ارومانات قرار دارد.
روستای بلبر بهشت گمشده کردستان
به نزدیکی روستای اورامان که می رسیم، تابلویی را می بینیم که بر روی آن نوشته شده است به بهشت گمشده کردستان خوش آمدید. این جمله به راستی وصف حال روستای بلبر کردستان است. به راستی که این روستا همانند بهشتی گمشده در میان کردستان می درخشد و سالانه عده زیادی از گردشگران را به سوی خود جلب می کند.

این روستا یکی از زیباترین و دلرباترین روستاهای کردستان از توابع سروآباد است، روستایی با طبیعتی بکر و رویایی، بهشت کوچکی در دل کردستان است. روستای بلبرهمچون دیگر روستاهای هورامان سابقه ای دیرینه دارد. بلبر یک واژه یونانی است که «بل» به معنی” خدای آب ها” می آید، بلبر روی هم رفته به معنی «جلوی آب» است، تاریخ نویسان و ریش سفیدان روستا، سابقه بلبر را صدها سال قبل از میلاد حضرت مسیح می دانند .

مسیر دسترسی


این روستا از هم از سمت سنندج، از طریق جاده مریوان به سمت اورامات تخت و هم از سمت کرمانشاه از مسیر پاوه به سمت جوانرود، قابل دسترسی است.

سنندج به سمت جاده مریوان، حدود 25 کیلومتر مانده به مریوان سمت چپ، مسیری که به سمت منطقه هورامانات میرود را حدود 15 کیلومتر طی کنید. دست چپ جاده ای که به سمت "اورامان تخت" میرود، بعد از اورامان تخت یک جاده بیشتر ندارید که از وسط روستای بلبر می گذرد.
advertising