جاده اسالم به خلخال رویایی ترین جاده ایران

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/01/03
جاده اسالم به خلخال رویایی ترین جاده ایران

جاده اسالم به خلخال


جاده گردشگری خلخال – اسالم که شهرستان خلخال در استان اردبیل را به اسالم در استان گیلان متصل می کند به دلیل برخورداری از شرایط خاص و اقلیم کوهستانی و ترکیب طبیعت جنگلی با دشت امروز به عنوان رویایی ترین جاده جنگلی کشور شناخته می شود.
جاده اسالم به خلخال رویایی ترین جاده ایران
طبیعت بکر و دست نخورده، زیبائی های وحشی جنگلی، زندگی سنتی افراد بومی، تولید عسل های ناب، وجود آبشار و دریاچه، دشت وسیع گل و گیاهان کمیاب و... از جمله ویژگی هایی است که گردشگران می توانند در یک جاده 70 کیلومتری یک جا همه این مواهب و دیدنی ها را مشاهده کرد.

این جاده که به دلیل کوهستانی بودن حتی در تابستان از آب و هوای سرد ،خنک برخوردار است، در اغلب اوقات بویژه در نیمه دوم سال به دلیل بارش برف و باران های سیل آسا بسته بود و مسافران تنها می توانند در این فصول از زیبائی های آن لذت ببرند.

زیبایی های جاده اسالم به خلخال


جاده اسالم به خلخال از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اگر از شهر اسالم این مسیر را شروع کنید، ابتدا با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی مواجه خواهید شد که مسیر بسیار پیچ در پیچ و البته زیبایی دارد. با دور شدن از شهر اسالم و حدود یک ساعت رانندگی، منظره اطراف به دشت‌های سرسبز تغییر پیدا می‌کند و دامنه دید زیادی خواهید داشت.

بهتر است که در سفرتان به این جاده، حتما باک ماشین را در اسالم یا خلخال پر کنید، زیرا در این مسیر 70 کیلومتری پمپ بنزینی وجود ندارد. طبیعت این جاده بسیار بکر و زیبا است و اگر قصد گذر از این مسیر را دارید، بهتر است زمانی را برای استراحت و گردش در جنگل‌های آن اختصاص دهید. به دلیل وجود دریای خزر در نزدیکی این جاده، همیشه شاهد رطوبت و مه در جاده هستیم و البته همین موضوع نیز ظاهر بسیاری زیبایی به آن بخشیده است.

در این میان روستا‌ها و مناطق عشایرنشینی وجود دارند که بسیار زیبا هستند و حتما آرزو خواهید کرد که کاش جای آن‌ها بودید و صبح‌ها در منطقه‌ای به این زیبایی چشم باز می‌کردید. کلبه‌های کوچک، کندو‌های عسل، دشت‌های گل و موارد این چنینی دلایلی هستند که باعث می‌شود سفر به این منطقه لذت‌بخش‌تر باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم در زمستان بعد از پرس‌و‌جو وارد این جاده شوید، زیرا به دلیل سرمای فوق‌العاده هوا در این منطقه، احتمال بسته بودن راه به دلیل بارش برف وجود دارد. اما در کل پیشنهاد می‌شود که در فصل بهار، تابستان و پاییز به آن سفر کنید. هنگام رانندگی به این نکته توجه داشته باشید که جاده کاملا پیچ در پیچ با دره‌های عمیق است و بهتر است آرام رانندگی کنید.

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، در این مسیر گل‌های شقایق زیبایی می‌رویند که جلوه خاصی به مسیر می‌بخشند و این زیبایی با حضور مه دو چندان می‌شود. در این مسیر دریاچه زیبایی به نام دریاچه نئور وجود دارد و گردشگران در سفرشان می‌توانند به بازدید از آن نیز بپردازند.

مسیر کوهنوردی، مسیری در کنار جاده آسفاله است که مسیری مال‌رو به حساب می‌آید و اغلب مورد استفاده ساکنان روستاهای اطراف قرار می‌گیرد. برخی افراد نیز کل مسیر را کوه‌نوردی می‌کنند که به این افراد پیشنهاد می‌شود از سمت خلخال این مسیر را شروع کنند و به اسالم بیایند، زیرا در این حالت از ارتفاع ۲۱۰۰ متری به ۳۳۰ متری می‌روند و این موضوع به نظر راحت‌تر از بالا رفتن از کوه است.

امکانات و خدمات رفاهی


در جاده اسالم به خلخال هتل چند ستاره‌ای وجود ندارد، اما اتاق‌هایی به‌عنوان میهمان‌خانه در مسیر و نزدیکی روستا‌ها وجود دارند که از آن‌ها می‌‌توانید برای اقامت استفاده کنید. برای خوردن ناهار و شام نیز می‌توانید از غذاخوری‌های موجود در مسیر استفاده کنید. از موارد جالب توجه در این غذاخوری‌ها، طریقه نگهداری گوشت است. به دلیل خنکی هوای منطقه، مغازه‌دارها گوشت را بیرون از مغازه آویزان می‌کنند که ظاهر جالبی به محیط می‌بخشد.
advertising