روستای افراتخته علی آباد کتول از بکرترین جاذبه های گردشگری گلستان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/11/28
روستای افراتخته علی آباد کتول از بکرترین جاذبه های گردشگری گلستان

روستای افراتخته گلستان


روستای افراتخته در نزدیکی علی آباد کتول در گلستان، در میان انبوهی از جنگل‌ های بکر و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و از دیدنی‌ترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است.روستای افراتخته و جنگل‌های اطراف آن از دیدنی‌ترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان هستند. روستایی که در میانه کوه‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه احاطه شده است.
روستای افراتخته علی آباد کتول از بکرترین جاذبه های گردشگری گلستان
تمام حوالی افراتخته منطقه‌ی زیست‌محیطی شکار ممنوع است. گونه‌های جانوارانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، همگی حفاظت‌شده هستند و شکار در این ناحیه جرم محسوب می‌شود. درختان سر به فلک کشیده‌ی سرخدار در این منطقه به وفور به چشم می‌خورند و 150 هکتار از جنگل‌هایی که صد و نود میلیون سال عمر دارند، در افراتخته وجود دارد. عمر برخی دیگر از درختان در این جنگل انبوه به بیش از هزار سال می‌رسد. در برخی نقاط به حدی شاخ و برگ درختان انبوه و درهم‌پیچیده است که نور خورشید به زیر آن‌ها نفوذ نمی‌کند. جنگل پهن برگ‌ و چشمه های آب معدنی با آب و هوای معتدل آن که حاصل همجواری دو پدیده کوه و دریا است افراتخته را در نوع خود روستایی بی نظیر برای گردشگری کرده است.

معماری روستای افراتخته


روستای افراتخته که در دامنه کوه قرار دارد دارای شیب ملایمی است و از نظر بافت مسکونی متراکم است. مثل خیلی از نقاط دیگر ساختمان و شکل خانه های روستا متاثر از نوع فعالیت و معیشت مردم آن‏ است. دیوار خانه های این روستا گل اندود شده‏ و سقفشان شیروانی است. در ساخت خانه های قدیمی از مصالحی مثل گل، آجر، چوب، سنگ و خشت استفاده شده اما برای ساخت خانه های جدید تیرآهن، سیمان، گچ و سایر مصالح بکار رفته است. این روستای و جنگل‌های پیرامون آن که از بکرترین طبیعت ها محسوب می شود و یکی از مناطق گردشگری کشور است که طبیعت فوق العاده آن مناظری شگفت و رویایی را به تصویر می کشد.

مسیر دسترسی


برای رفتن به این روستا از طریق شهرهای علی آباد و گرگان که جاده ی آن مناسب و آسفالته است می توان به این نقطه سفر کرد. جاده روستای افراتخته جنگل‌های انبوهی دارد و مسیر آسفالت شده جاده از دل این جنگل ها می گذرد طول مسیر جاده روی کوه است و شیب نسبتا تندی دارد و در فصولی که جاده مه غلیظی دارد حرکت و ادامه مسیر در آن سخت است. بنابراین برای رسیدن به روستای افراتخته باید با ماشین‌های مجهز و مخصوص به آنجا رفت و یا اینکه مسیر جاده را به سمت روستا که حدود دو ساعت راه است پیاده روی کرد. افراتخته در 32 کیلومتری علی‌آباد کتول واقع شده است و از فرعی اول به سمت روستای مینوچه مسیر را تا پایان جاده جنگلی باید طی کرد تا به یکی از بهشت های ایران رسید.
advertising