برج ساعت ساری

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/07
برج ساعت ساریدر میانه میدان ساعت ساری که اکنون به میدان هفت تیر موسوم شده است، برجی با ساعت عقربه ای ساخته شده که در رأس هر ساعت به عدد زمان ساعت زنگ آن نواخته می شود. این میدان به مازندرانی پاساعت نامیده می شود. بنای این برج در سال 1355 آغاز شده و در سال 1357 به اتمام رسید.

این میدان دارای برجی با ساعت عقربه‌ ای بزرگ و مجهز به صدای زنگ ناقوس است که در هنگام تغییر ساعات به تعداد رقم ساعت آن لحظه به صدا در می آمد و در سکوت شب‌ های ساری صدای ساعت 12 شب به دلیل تعداد بالای دفعات آن و نیز سکوت شب تا دورترین خیابان‌ های ساری شنیده می شد. البته در سال 1380 ساعت زنگدار این برج به علت اعتراض مردم قطع شده است.

تاریخچه ساخت برج ساعت


برج ساعت ساری به‌عنوان معروف‌ترین نماد شمال کشور، اولین بار در سال 1309 با ظاهری با ویژگی‌های معماری ایرانی و اروپایی ساخته شد. این برج در سال 1344 با تصمیم شهرداری تخریب شد و میدانی فوّاره‌ای جایگزین آن شد.
برج ساعت ساری
در سال 1355 سازمان فرهنگ و هنر استان و شهرداری ساری تصمیم گرفتند که مجدداً برج ساعت را با طراحی جدیدتری بسازند. ساخت دوم برج ساعت ساری از سال 1355 آغاز شد و کار آن 2 سال بعد در سال 1357 به اتمام رسید. برج اول ساعت ساری تقریباً به همین شکل بوده است با این تفاوت که مصالحی که در برج دوم استفاده‌شده آجر و سیمان است که نسبت به ساخت قبلی، بسیار مستحکم‌تر و ماندگارتر است.برج ساعت ساری درگذشته دارای 2 ساعت بوده؛ یکی به سمت خیابان مدرس و دیگری به سمت خیابان انقلاب که این 2 ساعت از کشور روسیه واردشده بود؛ اما در حال حاضر تعداد 4 ساعت در برج نصب‌شده که از کشور ژاپن واردشده است.

به گفته کارشناسان معماری به دلیل اینکه چهار خیابان اطراف برج، ازلحاظ هندسی مقابل هم قرار ندارند، لذا این 4 ساعتی که روی برج نصب‌شده است، از چهار طرف به‌خوبی دیده نمی‌شود و تنها از سمت خیابان انقلاب کاملاً واضح و مستقیماً قابل‌رؤیت است.
advertising