تاریخچه برج سازی در ایران با ساخت برج آزادی

خواندنیتاریخ

- 97/09/25
تاریخچه برج سازی در ایران با ساخت برج آزادیدر سال 1345خورشیدی طرح یک نمادِ شناسایی ایران میان معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در پایان طرح مهندس معمارحسین امانت،بیست و چهار ساله و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برنده و برای ساخت برگزیده شد. عملیات ساخت این برج در اردیبهشت ماه 1348خورشیدی آغاز گردید و پس از بیست و هشت ماه کار، در روز شنبه 24 مهرماه 1350 با نام برج شهیاد آریامهر یا به اختصار برج شهیاد به بهره‌برداری رسید. این بنا در تاریخ 26 دی همان سال با امضای یک صورت جلسه به وزارت فرهنگ و هنر وقت تحویل داده شد که برخی به اشتباه این تاریخ را زمان افتتاح برج شهیاد می دانند.
در جشن گشایش این برج محمدرضا پهلوی و همسرش فرح پهلوی به همراه پادشاهان و روسای جمهور بیش از 40 کشور جهان که برای برگزاری جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به ایران آمده بودند حضور داشتند.از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) نیز برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شددر دوران انقلاب ایران (1357) اجتماعاتی در این میدان برپا می‌شد و پس از پیروزی انقلاب نیز برنامه پیشواز از روح‌الله خمینی در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام و نام آن نیز از میدان شهیاد به میدان آزادی دگرگون شد در هنگام انقلاب شعارهایی بر روی پایه‌های برج نوشته شد.هر سال در سالروز پیروزی انقلاب ایران ،در 22 بهمن، میدان آزادی محل گردهمایی بزرگ مردم تهران است که از مسیرهای طولانی مانند میدان امام حسین پیاده به میدان آزادی می آیند. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده، بیش‌ترِ شهروندان تهرانی برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده‌اند.
تاریخچه برج سازی در ایران با ساخت برج آزادی

نوسازی و ترمیم برج آزادی


از سال1392 با آشکار شدن وضعیت تخریبی نگران‌کننده برج آزادی هر یک از ارگان‌های درگیر، مسئولیت را به دیگری واگذار می‌کنند و همچنان برج آزادی در انتظار متولی است. به تازگی هم منظر بصری برج آزادی با ساختن مسجدی در نمای شمال غربی آن مخدوش شده‌است و با وجود ثبت ملی این اثر در میراث فرهنگی، هنوز حریم آن مصوب نشده‌است.
advertising