کاخ مرمر رامسر یکی از نفیس‌ ترین آثار دوران پهلوی

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/06
کاخ مرمر رامسر یکی از نفیس‌ ترین آثار دوران پهلوی

کاخ سلطنتی رامسر


کاخ سلطنتی یا کاخ مرمر رامسر یکی از نفیس‌ ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است.این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی در سال 1316 به بهره‌برداری رسید و تا انقلاب سال 1357 به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌شد.ساختمان کاخ مرمر رامسر در میان باغی به مساحت 60000 متر قرار دارد که اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده‌است و یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین باغ‌های ایران است.تنها 4 سال میزبان موسسش بود و آن هم تنها برای چند روز اقامت درسال ، کاخی که به علت کثرت استفاده از سنگ مرمر به کاخ مرمر شهره شد و مکان استراحت خاندان سلطنتی و البته محل اسکان دوست و همکلاسی انگلیسی محمدرضا پهلوی ، کاخی که پس از 22 سال مصادره و متروکه بودن در نهایت امر تبدیل به کاخ موزه رامسر یا تماشاگه خزر شد .
کاخ مرمر رامسر یکی از نفیس‌ ترین آثار دوران پهلوی
در محوطه بیرونی كاخ تا دریا باغ بزرگی از گونه‌های گیاهی متفاوت و نایاب خارجی و گل‌های زینتی احداث‌ شده است که به یكی از بهترین نقاط دیدنی و جهانگردی نادر و مشهور برای توریست‌ها تبدیل شده است. همچنین در كنار این كاخ چشمه آب گرم رامسر وجود دارد كه مركب از ۶ چشمه بزرگ و كوچک است و برای رفاه حال مسافران با لوله‌کشی و ساخت حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنا به گفته های تاریخ از این کاخ طی مدت چهار سال توسط خاندان پهلوی در مدت چند روز در سال استفاده شده است که ما بقی آن ارنست پرون همکلاسی محمدرضا شاه در این کاخ اسکان داشته است .

در سال های گذشته بنا بر دلایلی این کاخ تعطیل گشت,دلایلی از جمله سرقت اشیاء و انتقال اقلام داخل کاخ موزه جهت نگهداری به تهران,باعث شد که چند سال این کاخ تعطیل شود.اما در حال حاظر این کاخ در سیاهه آثار ملی قرار گرفت و پس یکسال مرمت و آماده سازی در سوم اسفند ۱۳۷۹ کاخ موزه رامسر (کاخ موزه مرمر) به منظور نمایش کاخ استراحتی رامسر و آثار متعلق به این کاخ و پژوهش روی آثار متنوع مربوط به حوزه ی حاشیه ی دریای مازندران گشایش یافت و با عنوان «تماشاگه خزر» به صورت موزه برای عموم قابل بازدید شد.

بنا به گفته های تاریخ از این کاخ طی مدت چهار سال توسط خاندان پهلوی در مدت چند روز در سال استفاده شده است که ما بقی آن ارنست پرون همکلاسی محمدرضا شاه در این کاخ اسکان داشته است .
در سال های گذشته بنا بر دلایلی این کاخ تعطیل گشت,دلایلی از جمله سرقت اشیاء و انتقال اقلام داخل کاخ موزه جهت نگهداری به تهران, باعث شد که چند سال این کاخ تعطیل شود.اما در حال حاظر این کاخ در سیاهه آثار ملی قرار گرفت و پس یکسال مرمت و آماده سازی در سوم اسفند 1379 «تماشاگه خزر» به صورت موزه برای عموم قابل بازدید شد.

شاید برای شما جالب باشد کاخی با نامهای: کاخ سلطنتی رامسر ، کاخ مرمر ، باغ رامسر ،‌ موزه کاخ رامسر ، کاخ موزه مرمر ، تماشاگه خزر
ما در چند سطر هر یک از نام هایی که بر این کاخ نامیده اند ,توضیحی مختصری میدهیم تا علاقه مندان به گردشگری به راحتی بتوانند هم از این کاخ تماشا کنند و هم با وجه تسمیه آن بیشتر اشنا بشوند.

کاخ سلطنتی رامسر


دلیل اصلی اینکه این کاخ را با نام کاخ سلطنتی نامیده اند,این می باشد که این کاخ توسط رضا خان پهلوی و در زمان سلطنت ایشان جهت اسکان خانواده سلطنتی در شهر رامسر بنا شده بود.

کاخ مرمر


به دلیل استفاده از سنگ مرمر در ساخت این کاخ و همچنین در مدخل ورودی از ۴ ستون مرمری یکپارچه ۱۰ متری استفاده شده که در پشت ساختمان کاح هم دو مجسمه ببر وجود دارد.

باغ رامسر


یکی از نام هایی که بر این کاخ گذاشته اند ,باغ رامسر می باشد.با وجود باغی ۶۰ هزار متری با گونه های مختلف گیاهی که در آثار ملی هم ثبت شده است,باغ رامسر نام گرفته است.

موزه کاخ رامسر


پس از ثبت این کاخ در آثار ملی , کاخ را تبدیل به موزه نمود و به نامهای (موزه کاخ رامسر ، کاخ موزه مرمر) نام گذاری شد که در نهایت این کاخ به نام «تماشاگه خزر» نام گرفت.

advertising