معبد گارنی ایروان از نمادهای تاریخی ارمنستان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/04/05
معبد گارنی ایروان از نمادهای تاریخی ارمنستان

معبد گارنی ارمنستان


معبد گارنی در فاصله 32 کیلومتری جنوب شرقی ایروان در روستای گارنی واقع شده است. مورخان ساختمان گارنی را متعلق به تیرداد اول پادشاه اشکانی و بازمانده دوران مهرپرستی دانسته‌اند که نیایشگاهی برای پرستش خورشید بود. اکثر کلیساهای ارمنستان بر روی بقایای معابد پیش از مسیحیت بنا شده‌اند. نیایشگاه گارنی تنها نیایشگاه غیر مسیحی بازمانده در کشور ارمنستان است. این معبد در سال 77 بعد از میلاد ساخته و به خدای مهر تقدیم شد.
معبد گارنی ایروان از نمادهای تاریخی ارمنستان
معبد گارنی در سال 1679 میلادی نیایشگاه بر اثر زلزله‌ی شدیدی ویران شد و سپس برای نخستین ‌بار بین سال‌های 1911 تا 1909 اقدامات اولیه بازسازی انجام گرفت. این بنا در طول یک دوره ۳۰۰ ساله به صورت ویران باقی مانده بود تا اینکه بین سال‌های 1974 تا 1968 میلادی مجدداً بازسازی گردید. تصویر بیرونی این نیایشگاه باشکوه، به‌عنوان یکی از نمادهای تاریخی ارمنستان، سال‌ها بر روی اسکناس‌های این کشور نیز استفاده می‌شد.

معماری معبد گارنی


گارنی تنها یادآور معماری یونانی در ارمنستان کنونی است. معبد گارنی بر روی یک سطح مثلثی شکل قرار گرفته است و دو دره تنگ عمیق در اطراف آن، از معبد حفاظت می‌کند. ساختمان معبد دارای 24 ستون است که هر یک 6 و نیم متر ارتفاع دارد. این 24 ستون بنا را احاطه کرده‌اند. در منطقه کوتایک و در معادن نزدیک معبد گارنی سنگ بازالت خاکستری به دست می‌آید که این معبد نیز از آن سنگ‌ها ساخته‌شده است.

بنای نیایشگاه گارنی شامل یک رواق و یک شبستان است. فضای داخلی معبد 7 متر ارتفاع، 7 متر طول و 5 متر عرض دارد و حدود بیست نفر در آن جای می‌گیرند. با توجه به اندازه نسبتا کوچک معبد، به نظر می‌رسد مجسمه‌ای در آن نیز نگهداری می‌شده است. در داخل معبد نیز بقایایی از عبادت‌گاه میتراییسم، قصر سلطنتی و یک کلیسا برجای‌مانده است. علاوه بر آن تزیینات و مجسمه‌های یونانی نیز در معبد وجود دارد. همچنین این معبد محل برگزاری مراسم و جشن ها بوده است.
advertising