هتل سنتی ملک التجار یزد اولین هتل خشتی جهان

گردشگریآثار تاریخی

- 98/01/10
هتل سنتی ملک التجار یزد اولین هتل خشتی جهان

خانه تاریخی ملک التجار یزد


یزد، شهر بادگیرها و دوچرخه ها، دارای خانه هایی زیبا با معماری سنتی است که نشان از فرهنگ غنی ایرانی دارد. هتل ملک التجار یزد یکی از این خانه های زیبا هتل سنتی یزد است. این هتل اولین هتل خشتی جهان است که به اسلوب روزگار خود دارای کوچه‌ای دراز و باریک با دیوارهای بلند است. این هتل سنتی در سال 1376 فعالیت خود را آغاز نموده و در سال 1390 مورد بازسازی قرار گرفت.
هتل سنتی ملک التجار یزد اولین هتل خشتی جهان
هتل سنتی ملک التجار یک خانه تاریخی است که 120 سال پیش در یکی از بازارهای مهم یزد ساخته شده است. این خانه متعلق به فردی به نام حاجی علی عسکر شیرازی از تجار با سابقه یزدی بوده است . وی لقب ملک التجار را از سوی پادشاه وقت، ناصر الدین شاه به دلیل عملکرد مثبتش در حوزه تجارت دریافت کرده بود.این خانه تا چهار نسل بعد از او در اختیار خانواده اش بود و در آنجا زندگی می کرده اند.

معماری هتل سنتی ملک التجار


ورودی خانه به روش معماری زمان خود دارای کوچه ای دراز وباریک با دیوارهایی بسیار بلند است و بنا دارای هشتی، قسمت زمستانه، تابستانه، بهار خواب، شاه نشین و ستون های چوبی شگفت انگیز، حیاط جالب، بادگیر زیبا، حوض بزرگ و راهروهای زیرزمینی که قسمت های مختلف بنا را به یکدیگر مرتبط میکند، می باشد. اتاق ها به نقاشی هنرمند شیرازی مزین شده و در نگارگری تصاویر از آب طلا بهره برده است. اتاق آیینه نیز با سقف و دیوار های آیینه کاری شده جلوه‌ی دیگری از هنرایرانی را به تصویر می کشد. از نظر تزیینات داخلی هتل ملک التجار یکی از شاهکارهای معماری یزد است.

هتل ملک التجار دارای 23 عدد اتاق و 55 تخت است. نقاشی اتاق‌های این خانه اثر یك نقاش شیرازی است كه از لحاظ سبک كاملا با نقاشی‌های عمارت نارنجستان شیراز همسان است . حیاط مرکزی و زیرزمین آن به عنوان رستوران سنتی با ارائه انواع غذاهای ایرانی و غیر ایرانی و قهوه خانه آمادگی کامل برای برگزاری مراسم مختلف را دارد. این هتل برای معلولین و افراد کم توان امکانات ویژه‌ای دارد. لازم به ذکر است مهمانان عزیز از پارکینگ عمومی نزدیک هتل می‌توانند استفاده کنند.

مسیر دسترسی


این هتل در بافت تاریخی یزد، جنب بازار و میدان خان قرار دارد و برای رسیدن به هتل بایستی از میدان خان و بازار پنجه علی عبور کرد. نزدیکی هتل به بازارهای مرکزی سنتی یزد و میدان تاریخی خان و امیر چخماق موقعیت بی نظیر و ایده آلی را برای این هتل فراهم نموده است.
advertising