مسجد سنگی ترک آذربایجان شرقی باستان شناسان را متحیر کرده است

گردشگریآثار تاریخی

- 97/12/13
مسجد سنگی ترک آذربایجان شرقی باستان شناسان را متحیر کرده استمسجد سنگی ترک یکی از مساجد تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهر ترک از توابع شهرستان میانه و در ۲۹ کیلومتری شمال شرق این شهرستان قرار گرفته‌ است. اغلب قسمت‌ های آن از سنگ ساخته شده و از شگفتیهای منحصر به فردی برخوردار است. مسجد ترک از آثار تاریخی بسیار مهم این استان محسوب می شود. این مسجد دارای صحنی با دو ورودی، شبستان و مناره ای كه گلدسته و قسمت فوقانی آن منهدم شده ،است. یك گنبد بزرگ بر فراز جلو خان محراب و 12 گنبد كوچك تر بر روی ستون های سنگی حجاری شده است.
مسجد سنگی ترک آذربایجان شرقی باستان شناسان را متحیر کرده است
شیوه معماری و مصالح ساختمانی که در آن به کار رفته‌ است، و باستان شناسان را متحیر کرده است و نشان دهنده ی تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی را در قرون گذشته به تماشای علاقمندان می‌گذارد. محراب مسجد بسیار ماهرانه ساخته شده و از اهمیت خاصى برخوردار است، این محراب از سنگى یک پارچه تراشیده شده و کنده‌کارى‌ هاى دیدنى دارد. کتیبه‌ها و کنده‌کاری‌ های مسجد سنگی ترک به خط نستعلیق مزین شده و ستون‌ های این مسجد از سنگ‌ های سرخ‌ رنگ ساخته شده‌ است.

تاریخ تاسیس بنای مسجد سنگی ترک شهرستان میانه:


تاریخ تآسیس (تاریخچه) بنای اولیه آن معلوم نیست ولی با توجه به شیوه معماری شبستان قدیمی می توان آن را به دوره ایلخانان نسبت داد. بر دیوار مسجد تاریخ 1016 هجری قمری مقارن با حكومت شاه عباس صفوی دیده می شود. مسجد سنگی ترک از ۱۰ بخش متمایز تشکیل شده که ساختمان آن از سنگ و شبستان‌ های آن از آجر بنا شده‌ و زیباست؛ و هر بیننده‌ای را به تفکر وا می‌دارد. آرامگاه بانی این مسجد نیز در بخش جنوب غربی آن قرار گرفته‌ است و در کتیبه ای که بر روی سنگهای میان دو پنجره قرار دارد اسامی کارفرما، بانی، کنده کار و معمار یا بنای مسجد به ترتیب مشاهده می‌شود.
advertising