مسجد سید فتح الله زنجان با معماری زمان قاجار

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/30
مسجد سید فتح الله زنجان با معماری زمان قاجار

مسجد سید فتح الله زنجان


مسجد سید فتح الله زنجان یکی از مساجد ساخته شده نزدیک بازار زنجان می باشد. در شعاع 2 کیلومتری بازار بزرگ زنجان حدودا 15 مسجد قدیمی وجود دارد. قدم زدن بازار زنجان و حال وهوای محیطی قدیمی و تاریخی آرامش خاصی را به انسان القا می کند.

بی شک این بازار همانند سایر بازارهای تاریخی کشور بناهای قدیمی دیگری نیز جای داده اند.این بناها در حقیقت برای رفاه حال مردم آن زمان ساخته شده اند. این اماکن شامل حمام ها، مساجدو … می باشند.مساجد داخل بازار و اطراف آن یکی از این موارد می باشد. مسجد سید فتح الله زنجان همانند اکثر بناها و اماکن بازار شامل معماری زمان قاجار می باشد. مسجد سید فتح اله در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
مسجد سید فتح الله زنجان با معماری زمان قاجار
این مسجد در سال 1283 هجری قمری در عهد ناصرالدین شاه و توسط سید فتح الله روحانی معروف آن دوره بنا شده است و در آن جا نماز جماعت اقامه می‌شد. پس از فوت ایشان حاج حسین غروی پیش‌ نماز مسجد بود و هزینه‌های مسجد را به کمک بازایان تامین می‌کرد.

معماری مسجد سید فتح الله زنجان


مسجد سید فتح الله در راسته معروف به راسته صندوق سازان بازار بالاي شهر زنجان و در كوچه‌اي كه در گذشته به كوچه ذو رياستين معروف بوده است، قرار دارد.مسجد سيد فتح الله از نوع مسجد چهلستوني يا شبستاني مي‌باشد كه پيش طاق مسجد با رسمي‌بندي زيبا بر سطحي از كاشي‌كاري دوره قاجار و با طرح‌هاي معقلي به‌صورت فضايي سرپوشيده و نيمه بازي مانند ايوان مي‌ماند كه در جلوي درگاه ورودي طراحي و ساخته شده و فضاي مسجد را از فضاي معبر عمومي به شكل زيبايي متمايز ساخته است و به بخش هشتي بنا كه با همين شيوه تزئين شده است، منتهي مي‌گردد.

میان سرای مسجد سید فتح‌الله زنجان هشت‌ضلعی است.که شبستان‌های مردانه و زنانه را در ضلع شمالی در خود جای‌داده است. شبستان اصلی که طاق و تویزه آن بر روی ستون‌های نسبتاً قطور و کوتاه استوار گردیده است.دارای محراب کاشی‌کاری و زیبا با طرح‌های هندسی و رنگ‌های رایج دوره قاجار است.بر پیشانی آن تاریخ 1290 ه. ق نشان می‌دهد که این بنا بایستی در اواسط دوره قاجار ساخته‌شده باشد.

مسیر دسترسی


مسجد سید فتح الله زنجان نیز در کوچه پس کوچه های منتهی به بازار زنجان قرار دارد. برای تماشای این مسجد می بایست از چهارراه انقلاب زنجان به سمت سبزه میدان برویم. تقریبا 800 متر پایین تر از چهارراه انقلاب نرسیده به درب اصلی مسجد جامع زنجان (مسجد سید).و بازار زنجان به سمت سبزه میدان در سمت چپ ما کوچه ای با همین نام یعنی (کوچه سید فتح الله) قرار دارد. وارد این کوچه می شویم. پایین دست کوچه مسجد سید فتح الله زنجان قرار گرفته است. این منطقه از بافت های شهری قدیمی زنجان به شمار می رود.حدودا 10 قدم با درب پشتی مسجد جامع زنجان (مسجد سید) فاصله دارد.
advertising