دره نگاران سراوان استان سیستان و بلوچستان از بزرگترین نگارخانه‌ های سنگی در ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/11/28
دره نگاران سراوان استان سیستان و بلوچستان از بزرگترین نگارخانه‌ های سنگی در ایران

دره نگاران روستای ناهوک


سنگ نگاره از اهمیت خاصی در مطالعات جوامع بشری در عصر شکار برخوردار است. دره نگاران ناهوک از توابع شهر سراوان در سیستان و بلوچستان مجموعه‌ای کم نظیر از نقش و نگار کنده‌شده بر روی سنگ‌ها و صخره‌ها است.سراوان یک از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که مجموعه بی‌نظیری از سنگ نگاره‌های عصر شکار را در خود جای داده است. وجود بیش از 50 سنگ نگاره شناسایی شده در شهرستان سراوان و ثبت 15 مورد در فهرست آثار ملی کشور باعث شده است، این شهرستان لقب سرزمین نخل و نگاره را به خود اختصاص دهد.
دره نگاران سراوان استان سیستان و بلوچستان از بزرگترین نگارخانه‌ های سنگی در ایران
دره نگاران در روستای ناهوک سراوان یکی از بزرگ‌ ترین نگارخانه‌های سنگی در ایران است. نقوش این سنگ نگاره‌ها به ادوار مختلف زندگی بشر و حدود 10 هزار سال قبل تا دوران معاصر تعلق دارد.
«دره نگاران» مجموعه ای کم نظیر از نقش و نگار کنده شده بر روی سینه سنگ ها و صخره ها است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.در این محل انبوهی از نقوش اصیل و قابل مطالعه وجود دارد که با توجه به تعداد زیاد نقش و نگار آن را از جمله باستان شناسان اعلام کرده اند که توجهی به مجموعه نقوش دره نگاران مشخص می کند که مهاجران و مهاجمان در هزاره قبل از میلاد مسیح به این سرزمین وارد شده‌اند.

نقوش دره نگاران که غالب آنها نقش های انسانی و حیوانی هستند به سه دوره قدیم ، میانه و جدید تقسیم می‌شوند که دوره قدیم به حدود هزاره‌های چهارم تا هشتم بر می گردد، اهالی روستای «ناهوک» سراوان از نقوشی که بر سینه این صخره نقش بسته به نام "سنگ پیر گوران" یاد می‌کنند و اعتقاد دارند این نقوش را غیر مسلمانان (زرتشتی) در این محل حک کردند. این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8503 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
advertising