پیروان مذهب اهل حق معروف به گوران

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/09/25
پیروان مذهب اهل حق معروف به گوران

روستای گره بان کرمانشاه میعادگاه اهل حق


روستای گره بان در کرمانشاه مکانی بسیار مقدس برای اهل تصوف است و دلیل آن وجود مکانی به عنوان “اجاق حضرت آقا بخش” و اجاق دیگر بزرگان این فرقه از جمله اولیا و نزدیکان این فرقه می باشد. در این منطقه هر روز به غیر از جمعه ها به صورت نذری از مهمانان پذیرایی می شود.

اهل حق


پیروان مذهب اهل حق که به آنها "گوران" نیز اتلاق می شود از فرقه های وابسته به شیعه دوازده امامی محسوب می شوند که در اصل در آذربایجان سکونت داشته و بعد ها به سمت کرمانشاه کوچ و در آنجا مستقر شده اند. این مردم گویشی مرکب از لهجه های اورامانی و لکی و کرمانجی دارند که در نواحی جنوبی و غربی کردستان از آن استفاده می شود اما مرکز و میعادگاه این جماعت گره بان است که مسند نشین این جماعت در آن قرار دارد و از سوی مریدان و پیروان این فرقه به نحو مناسبی نسبت به توسعه و رسیدگی به امور این روستا اقدام می شود.

اهل حق، نصیری، اهل سر، یارسان، علی اللهی نام هایی است که برای این افراد به کار برده می شود. از نشانه های آنها نزدن ریش و سبیل تا جایی است که لبهای آن ها را می پوشاند و موهای بلندی دارند و این حالت که اصطلاحا "شارب" گفته می شود را نماد حقیقت دانسته و اعتقادشان بر این است که حضرت علی (ع) نیز شارب خود را نمی زده و این کار را گناه می دانند.
پیروان مذهب اهل حق معروف به گوران
كوشش برای «وصول‏» به حق و خداوند اساس مذهب اهل حق است و «شریعت‏» یعنی انجام آداب و مراسم ظاهری دین باید بعنوان نخستین مرحله و مرحله «طریقت‏» یعنی رسوم عرفانی و مرحله معرفت ‏یعنی شناخت‏ خداوند، و مرحله «حقیقت‏» یعنی وصول به خداوند را بپیمایند.

مذهب اهل حق ترکیبی از نظرات و دیدگاه های تحت تاثیر تعالیم اسلامی، یهودی، هندی، زرتشتی و مانوی، مسیحی و مهرپرستی و افكار فلاسفه است. در دستورات دینی اهل حق، اجرای سه اصل اخلاقی زرتشتی، كه «پندار نیك‏»، «گفتار نیك‏» و «كردار نیك‏» باشد از واجبات است.

عید شاهی


هر سال در فصل زمستان فرقه آتش بیگی به‌ مدت ۵ شب متوالی جشن گرفته و تشکیل جم می ‌دهند. بنا به سخنان یکی از بزرگان اهل حق، این کردار و جشن به عشق پنچ تن آل عبا است.
شب اول متعلق به داوود، شب دوم متعلق به پیر بنیامین، شب سوم متعلق به حضرت مولی، شب چهارم متعلق پیر موسی و شب پنجم متعلق به خاتون رزبار است.
advertising