آداب و رسوم ایل قشقایی یکی از پرجمعیت ترین ایل های ایران

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/09/13
آداب و رسوم ایل قشقایی یکی از پرجمعیت ترین ایل های ایران

آشنایی با ایل قشقایی


ایل قشقایی یکی از پرجمعیت ترین ایل های ایران می باشد که از ترکمانان دشت قبچاق ( ناحیه ای در شمال دریای خزر ) بوده اند و پس از راه یافتن به نواحی بین هندوستان و سیستان و عراق عجم، در فارس سکنی گزیده اند.

اعضای این ایل به زیان ترکی قشقایی سخن می گویند و از پیروان دین اسلام و مذهب شیعه جعفری هستند. مرکز سکونت آنها استان فارس است اما مناطق آمد و شد آنها در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خوزستان و اصفهان قرار دارد و از این استان ها گذر می کنند.

این ایل بیش از 250 تیره دارد و طایفه های زیادی را شامل می شود که از جمله ی آنها می توان به طایفه های دری شوی، کشکولی، فارسیمدان، شش بلوکی، عمله و لرکی اشاره نمود.
آداب و رسوم ایل قشقایی یکی از پرجمعیت ترین ایل های ایران

آداب و رسوم ایل قشقایی


ایل قشقایی مردمانی سرخوش و دلشاد هستند . به جشن و شادی علاقه‌ مند و در جشنها و عروسیها رقص گروهی زنان و مردان قشقایی و رقص با چوب (چوب بازی) بسیار زیبا و جالب است.

جشن و عروسی و رقص


در مراسم جشن و عروسی ، زنان و مردان قشقایی رقص بسیار زیبا و جالبی دارند . در این جشنها زنان و مردان هر یک دو دستمال در دست میگیرند و پیرامون یک دایره بزرگ می‌ ایستند و با آهنگ کرنا و دهل دستمالها رو تکان میدهند و با حرکات موزون پیش میروند .
در رقص ” دَرْمَرو” یا چوب بازی ، مردان دوتا دوتا و به نوبت با چوبهای کوتاه و بلندی که در دست دارند با آهنگ ساز و دهل با یکدیگر میرقصند و مبارزه میکنند .

چای و قلیان


قشقایی ها علاقه ی زیادی به چای دارند و فرزندان خود را به نوشیدن آن عادت می دهند. چای از نوشیدنی های مهم این ایل است و جایگاه خاصی در خوراکی های آنها دارد. آنها همچنین به قلیان نیز علاقه بسیار دارند و کشیدن آن یکی از فعالیت های آنان به شمار می رود. مردان طایفه دره شوریناز چپق نیز استفاده میکنند .

عزا و سوگواری


ایل قشقایی در مرگ خان یا کلانتر، مانند عزیزان و فرزندان خود متأثر می شوند. گورستانهای قشقایی در سر راه کوچ ایل قرار گرفته است تا هنگام کوچ بتوتنند برای مردگان خود فاتحه‌ ای بخوانند . به سبب علاقه‌ای که به خان های خود دارند برای آنها آرامگاههای باشکوه و استوار میسازند که سالیان متمادی پابرجا می ماند وهرسال هنگام کوچ قبر آن ها را زیارت میکنند . آرامگاه عده‌ای از سران ایل قشقایی بویژه خان‌ های طایفه کشکولی در دامنه با صفای شاهدای اردکان با سنگ و شیروانی به سبک مزار حافظ ساخته شده است و نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند .
advertising