آداب و رسوم شب چله در کرمان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 98/01/16
آداب و رسوم شب چله در کرمان

شب یلدا در کرمان


کرمانیها در ادبیات ایران به قصه خوانی و افسانه هایی شهرت دارند که از دل مردمان کویر بر می خیزد، مردم در شب یلدا نیز طبق افسانه ای قدیمی اعتقاد دارند فردی ثروتمندی که به قارون مشهور است، کاروانی از شتر به همراه دارد که روی آن ها هیزم گذاشته است، قارون که خود را به شکل مردی هیزم شکن در آورده است گرداگرد خانه ها می گردد و به اعضای خانه هایی که در سال قبل نیکوکار بوده اند هیزم هایی می دهد که صبح روز بعد تبدیل به طلا می شوند.

در کرمان هم شیرینی‌های مخصوص کرمانی نظیر کماچ و کلمپه حتما سر سفره‌ی شب چله قرار خواهند داشت و علاوه بر اینکه تمامی اعضای خانواده در خانه‌ی بزرگ‌ترها دور هم جمع می‌شوند، بازی مخصوص «ماردوره» را هم دور هم بازی می‌کنند. در این بازی، هرکسی که در مهمانی هست باید از ابتدای مهمانی نیت می‌کرده و شی کوچکی مانند تکمه، سوزن و یا سکه را در ظرفی سفالین به شکل پارچ می‌انداخته. سپس یک نفر با برداشتن هرکدام از این اشیا از داخل پارچ، بیتی از حافظ را می‌خوانده و این بیت، به عنوان فال آن فردی که آن شی را در داخل پارچ انداخته بوده، محسوب می‌شود.

زرتشتیان کرمان هم این شب را گرامی می‌دارند. این گروه که از بزرگ‌ترین اقلیت‌های مذهبی کرمان هستند، شب چله را تا صبح بیدار می‌مانند، چراکه معتقد هستند در این شب، تاریکی و اهریمن از تمام شب‌ها بیشتر است و به خاطر بد یمن بودنش باید تا صبح بیدار ماند.
advertising