جزیره آتشفشانی سرتسی در ایسلند از مناطق ممنوعه جهان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/27
جزیره آتشفشانی سرتسی در ایسلند از مناطق ممنوعه جهان

جزیره ای ممنوعه سرتسی


در ۴۰ کیلومتری جنوب ایسلند جزیره ای با نام سرتسی (Surtsey) وجود دارد که بازدید از آن برای گردشگران و مردم معمولی ممنوع هست و از آن به منظور مقاصد علمی و تحقیقاتی بهره گیری می شود .اما فقط نکته عجیب دربـاره این جزیره ممنوع بودن داخل به آن نمی بـاشد بلکه این جزیره حتی قصه پیدایش عجیبی نیز دارد.این جزیره به‌وسیله فوران آتش‌فشان در سال 1342 تشکیل‌شده و ازآن‌پس حیات جانوری و گیاهی روی آن گسترش‌یافته است. به خاطر اهمیت این جزیره برای جامعه علمی، هیچ‌کس به‌جز عده اندکی از دانشمندان اجازه ورود به آن را ندارند.
جزیره آتشفشانی سرتسی در ایسلند از مناطق ممنوعه جهان

قصه پیدایش جزیره سرتسی


در صبح روز 14 نوامبر سـال 1963 یک قایق ماهیگیری کوچک که داشت به آرامی از اقیانوس اطلس گذر می نمـود درست در فاصله 40 کیلومتری از ایسلند متوجه قسمتـی از اقیانوس شد که دچار فوران های آتشفشانی شده و دود و ابرهای متراکم بخار آن را احاطه کرده اند. روز پـس از فوران ها جزیره ای به وسعت 500 و ارتفاع 10 متر بالاتر از دریا پدیدار شد این جزیره سریع در حال بزرگ و بزرگ تر شدن بود به حد ای که از فاصله 110 کیلومتری به آسانی می شد آن را تشخیص داد. جزیره سرتسی در بخـشی از اقیانوس واقع شده که به اعتقاد زمین شناسان در حدود 130 متر (یا حتی بیشتر) عمق دارد. از آن بـعد این جزیره به عنوان نمونه ای از یک حیات تازه مورد دقت اکثر تحقیق گـران و زمین شناسان در کشور های مختلـف قرار گرفته هست و تحقیقات زمین شناسی و بستر شناسی بسیاری بر روی آن انجام گرفته می باشد.

در 4 ماه اول سـال 1964، آتشفشان سه مرتبه فوران کرد. در آوریل 1964 فوران به شکل ترکیبی از سنگ و خاکستر رخ داد. پـس از یک وقفه ی کوتاه، آتشفشان مجـدد شروع به پرتاب گدازه های سرخ و سفید نمود. در عرض یک سال، بیشتر از یک میلیارد متر مکعب گدازه به آب نفوذ کرد. در آوریل 1965، ساحلی پر شیب به طول 3 کیلومتر و به ارتفاع 14 متر در جزیره ی سرتسی شکل گرفت.

نخستین بازدید نمایـند گان این جزیره دو خبرنگار فرانسوی بودند. میـان دو فوران، این دو خبرنگار شجاعانه قدم به جزیره گذاشته و پرچم فرانسه را در آن برافراشتند.از آن زمان، این جزیره به نام شخصیت اساطیری Surtr (رهبر غول های آتش) نامگذاری شده و تنها برای مقاصد علمی از آن بهره گیری می گـردد و همان گونه که در ابتدا نیز بدان اشاره شد، بازدید از این جزیره برای گردشگران ممنوع می باشد. ‏اما چنان چه به دیدن آن طرفدار شدید خواهید توانست با کشتی و یا قایق های تفریحی از مناظر اطراف آن لذت ببرید و از دور از این جزیره سحر آمیز هم دیدن نمایید .
advertising