جزیره اشک معروف ترین جزیره دریاچه ارومیه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/25
جزیره اشک معروف ترین جزیره دریاچه ارومیه

جزیره اشک ارومیه


جزیره اشک یکی از معروف ترین جزایری است که در دریاچه ارومیه واقع شده است و از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای ایران به شمار می رود. این جزیره در قسمت جنوبی کبودان، در 40 کیلومتری بندر گلمانخانه قرار دارد و وسعت آن معادل 2115 هکتار است. این جزیره یک چشمة آب شیرین دارد و یکی از جالب‌ترین زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر از جمله فلامینگو و تنجه به حساب می‌آید.
جزیره اشک معروف ترین جزیره دریاچه ارومیه
به دلیل آن که ساختار این دریاچه آهکی است و میزان ارتفاع جزیره به سطح آن کم است ، در اثر نزولات آسمانی مواد آبرفتی به دریاچه وارد می شود و قطر رسوبات در کناره ها زیاد است و سنگها هم خیلی کم آب را در خود نگه می دارند و تنها یک چشمه قابل قبول در جزیره وجود دارد که کارشناسان و مسوولان با لوله کشی آب و ایجاد آبشخورهای مصنوعی شرایط مناسب را فراهم کرده اند.اگرچه در زمان خنکی هوا، حیوان آب موردنظر را از علفهای خنک مربوطه تهیه می کند و در غیر این صورت برای آب خوردن به آبشخورها نزدیک می شود.از این رو آبشخورها به علت آن که حیوان به آنها نزدیک می شود ، محل مناسبی برای مطالعه رفتارهای جانور است و عملیات زنده گیری و جابه جایی حیوان در همین منطقه انجام می شود.

جزیره اشک زیستگاه گوزن زرد ایرانی


در سال 1335 تصور می شد گونه گوزن زرد در ایران منقرض شده است اما به طور ناگهانی در همان سال تعداد محدودی از این گونه در اطراف رودخانه دز و کرخه که زیستگاه تاریخی گوزن زرد است ، مشاهده شد که مسیر روشنی را برای احیای دوباره جمعیت این گونه روشن کرد. بررسی ها نشان می دهد جزیره اشک نیز آب و هوای مناسبی داشته و قابلیت زیست گونه های در حال احیا را دارد. از این رو جزیره اشک برای احیای جمعیت گوزن زرد ایرانی در نظر گرفته شد. به دنبال آن ، جزیره اشک واقع در پارک ملی دریاچه ارومیه برای تبدیل به زیستگاهی منحصر به فرد با شرایط آب و هوایی مناسب که فاقد دشمن طبیعی برای این گونه از حیات وحش ایران بود ، انتخاب شد که این منطقه هم اکنون جمعیت قابل قبولی از جمعیت گوزن زرد ایرانی را در خود جای داده است.

پوشش گیاهی جزیره اشک


پوشش گياهي جزيره اشك در خلال سالهاي 1356 و 1366 مورد مطالعه قرار گرفته و طي آن مجموعاً 198 گونه گياهي از 149 جنس متعلق به 46 خانواده جمع آوري وشناسائي گرديده اند. 1% گونه ها متعلق به بازدانگان‘ 14% تك لپه اي و 85% از دو لپه ايها مي باشند. در بين كليه گونه هاي شناخته شده جزيره اشك 51.8% گياهان يكساله‘ 3% گياهان دوساله‘ 34.9% گياهان چندساله علفي و يا داراي قاعده چوبي و 10.3% را درختان و درختچه ها تشكيل مي دهند. اكثريت قريب به اتفاق فلور جزيره اشك را عناصر ايراني – توراني تشكيل داده و غالباً از نوع گياهان هالوفيت و گزروفيت مي باشند.

تجهیزات و امکانات


از جمله تجهیزات حمل و نقلی منطقه، قایق موتوری، خودرو داخل جزایر، موتور چهارچرخ و دو چرخ، امکانات ارتباطی همانند بی سیم، امکانات محیط بانی شامل سه ایستگاه محیط بانی با کلیه امکانات و نیز ساختمانهای موجود در جزیره کبودان و مجموعه رشکان برای اسکان مهمانان و بازدید کنندگان منطقه.
advertising