آبشار کرودی کن دره تنگ زندان چهار محال و بختیاری

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/09
آبشار کرودی کن دره تنگ زندان چهار محال و بختیاری

آبشار کرودی کن


یکی از آبشارهای تازه کشف شده ایران, آبشار کرودی کن می باشد.این آبشار که به تازگی که با گشت هوایی پدیدار مشاهده شده است.
اسم این آبشار برگرفته از زبان محلی ,مردمان آن منطقه می باشد.معنای اسم آبشار کرودی کن ,یعنی مرکب از کلمه های کر به معنای مه و دی به معنای دود است.این آبشار به دلیل ارتفاع آن باعث شده است که این اسم را انتخاب کنند.

زیرا آب از ارتفاع بسیار بالا سرازیر می شود و ذرات آب مانند مه پوششی بوجود می آورند.این آبشار در منطقه ای واقع شده است که دسترسی به آن همراه با خانواده کمی سخت می باشد.زیرا آبشار کرودی کن واقع در بین دیواره های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره ای عمیق می باشد.

این آبشار در بین دیواره های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره ای عمیق واقع شده است. به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام این دره تنگ زندان گذاشته شده كه مجموعه اي زيبا از كوهستان ،‌آبشار ، جريان آب ،گياهان خودرو و حيات وحش است .
آبشار کرودی کن دره تنگ زندان چهار محال و بختیاری
مسير این آبشار از طريق کره بست و پل خدا آفرين است. ارتفاع آن بسيار بلند و منظرۀ آن بسيار ديدني و جالب است. طول كلي آبشار 120 متر است و طي دو مرحله 50 و 70 متري سرازير مي شود. حجم آب فروريخته از بالاي آبشار باعث پخش شدن قطرات و ذرات بسيار ريزي در فضا مي شود همچون مه يا دود سفيد رنگي كه تمام فضاي اطراف آن را مي پوشاند و باعث عدم دسترسي نزديك به آبشار مي شود. بطوريكه از فاصله حدود 100 متري آبشار بايد به آن نگريست يا عكسبرداري نمود. و براي كمي نزديك شدن بايد پوشش كامل ضد آب، پانچو يا باراني بر تن داشت. سبزه ها و خزه هاي نزديك آبشار كه همان ذرات پاشنده معلق در فضا عامل رويش آنها هستند باعث لغزنده بودن محيط گشته و بايد بسيار مراقب بود تا حادثه اي براي افراد پيش نيايد. 10 آبشار مرتفع در دره تنگ زندان سبزكوه واقع گرديده كه بدليل شيب زياد و نبود راه مالرو مشخص، حتی عشایر نیز قادر به گذر از آن نیستند.

مسیر دسترسی


اگر قصد سفر و دیدن آبشار کرودی کن دارید باید به استان چهارمحال و بختیاری سفر کنید .و از شهرستان لردگان عبور کنید و سپس به منطقه حفاظت شده سبزکوه می رسید,که کوهنوردان و صخره نوردان می توانند به این آبشار بزرگ و پر اب برسند,ادرس دقیق تر ان 55 کیلومتری شمال لردگان مابین روستاهای معدن و کلارمویی می باشد.
advertising