تنگ هرایرز فارس

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/03/31
تنگ هرایرز فارس

تنگ هرایرز نورآباد ممسنی فارس


تنگ هرایرز در استان فارس واقع است. این تنگ با دره‌ای ژرف و پرآب، در مجاورت جاده شیراز – اهواز و در نزدیكی روستای هرایرز قرار گرفته و دارای جنگل بلوط، بنه و بادام است. روستای هرایرز در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر نورآباد ممسنی واقع شده‌است، این روستا که دارای قدمتی تاریخی است، دارای طبیعتی زیبا نیز می‌باشد که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند.
تنگ هرایرز فارس
یکی دیگر از ویژگیهای منطقه هرایرز،تنوع گونه های گیاهی است. پوشش گیاهی این منطقه همانند سایر مناطق کوهپایه ای زاگرس، از جنگل های بلوط پوشیده شده است اما بر خلاف درختان بلوط سایر مناطق که جثه ای ریز و ارتفاعی کم دارند، درختان بلوط این ناحیه بلند تر و بزرگ تر هستند.

روستای هرایرز


با توجه به نزدیکی این تنگه با روستای هرایرز، گردشگران می توانند از جاذبه های روستا نیز دیدن نمایند. روستای هرایرز دارای قدمتی تاریخی است و طبیعتی زیبا دارد. در شرق و غرب روستا دو دروازه وجود داشته، که به همراه بافت بسیار قدیمی روستا، در اثر وقوع زلزله های متعدد و عدم محفاظت، تقریبا از بین رفته است و تنها خرابه ای از اَن باقی مانده است.

این روستا دارای یک قبرستان بسیار قدیمی است که در آن سنگ قبرهایی مربوط به قرون اول و دوم هجری دیده می شود. در کنار این قبور قدیمی، حرم منتسب به امامزاده علی (ع) نیز واقع شده است که همه ساله در روز عاشورا پذیرای عزاداران این منطقه است.
advertising