تنگ زندان تنها نقطه بکر استان چهار محال و بختیاری

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/03/23
تنگ زندان تنها نقطه بکر استان چهار محال و بختیاری

تنگ زندان سبزکوه


تنگ زندان در موقعیت جغرافیایی N314121 E505845 در استان چهار محال و بختیاری واقع است. منطقه حفاظت شده سبزكوه با مساحت 54 هزار و 291 هكتار در چهارمحال و بختياري واقع شده است .دره تنگ زندان سبزکوه در این منطقه یکی از مرتفع ترین و خشن ترین کوه های این استان بین شهرستان های اردل، لردگان و بروجن قرار دارد و دارای چشم اندازهای طبیعی، مرتعی، جنگلی و کوهستانی است . به دلیل شیب زیاد و نبود راه مالرو، كه حتي اجازه ورود به عشاير را نمي دهد شاید تنها نقطه بکر استان باشد. این دره زیبا حدود 10 آبشار مرتفع را در دل خود جای داده است که آبشارهای آتشگاه ، دره عشق ، تونل کوهرنگ و تنگ زندان از مهم ترین و زیباترین آنها هستند.
تنگ زندان تنها نقطه بکر استان چهار محال و بختیاری
تنگ زندان مجموعه اي زيبا از كوهستان ،‌آبشار ، جريان آب ،گياهان خودرو و حيات وحش است .آبشار 100 متري تنگ زندان با هشت آبشار كوچك در شمال منطقه حفاظت شده سبزكوه قراردارد که بزرگترین آبشار ایران بوده و در بين بومي هاي منطقه به آبشار دودي يا ‘كروديكن’ معروف است که پس از سرازير شدن از دل صخره در نهايت به رودخانه سبزكوه مي ريزد و در ادامه به رودخانه کره بس می پیوندد.

بهترین فصل سفر به تنگ زندان سبزکوه


بهترين فصل سفر به اين منطقه از ارديبهشت تا مرداد ماه مي باشد و در اين زمان خصوصا در بهار ، طبيعت آن بسيار زيباتر و خطرات آن بسیار کمتر است. در ماههای دیگر سال سرما یا گرمای شدید ، کمبود آب در منطقه، کوتاه بودن طول روز خصوصا در زمستان ، احتمال گم کردن راه و نشانه ها ، خطر ریزش سنگ و سنگریزه هنگام نا آرامی آسمان ، همگی دلیل بر نامناسب بودن زمان اجراست.

مسیر دسترسی تنگ زندان سبزکوه


از مسیر بروجن اگر بخواهیم خود را به دره برسانیم باید به سمت بروجن و روستای گندمان حرکت کنیم بعد از گذر از گندمان به سمت روستای نصیر آباد رفته و با گذر از روستای وستگان از سمت چپ جاده وارد جاده خاکی میشویم که ما را به سمت تنگ زندان میبرد. در جاده خاکی پر پیچ و خم از دامنه های شمالی کوه هزار دره بالا رفته و بعد از عبور از یک گردنه و باغ های سیب و دیدن پرنده هایی که زیبائیشان را به رخ می کشند، سرازیر می شویم. بعد از مدتی در سمت چپ، جاده ای فرعی نمایان خواهد شد که به سمت جنوب و جنوب شرقی امتداد می یابد، جاده خاکی عشایری که برای عبور نیسان و تراکتور می باشد و برخی از نقاط آنرا آب شسته است. این جاده نیز بعد از پیچ و خم فراوان از گردنه ای سرازیر شده و کم کم تنگ زندان با تمام شکوه و زیبایی اش نمایان می شود.
advertising