تالاب قارون شهرستان دورود لرستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/02/23
تالاب قارون شهرستان دورود لرستان

تالاب ازگن لرستان


شهرستان دورود در شرق استان لرستان با قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی می تواند منطقه ای برای گردشگران باشد تا بتوانند جلوه هایی از طبیعت زیبا را ببینند. یکی از جلوه های زیبای طبیعت دورود تالاب ازگن است که در فاصله 25 کیلومتری جنوب شهرستان دورود و در پای کوه ازگن قارون قرار گرفته است.
تالاب قارون شهرستان دورود لرستان
تالاب ازگن که به تالاب قارون نیز شناخته می شود در موقعیت جغرافیایی N33 22 E48 57 واقع شده است. این تالاب در دامنه کوه پریز دورود قرار گرفته و تالابی فصلی است که عموما تا اواخر بهار آب دارد و پس از آن خشک می شود. آب تالاب ازگن شیرین و به صورت فصلی می باشد که از ذوب شدن آب باران و یا ذوب شدن برف ها در دامنه کوه ازگن شکل گرفته که چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است که هر دوستدار طبیعتی را شیفته خود می کند.

در مسیر رسیدن به این تالاب، پریز کوه صلابتش را به رخ می کشد و هر گردشگری مسخ زیبایی حیرت انگیز کوههای مخملی بکر و دست نخورده دورود پایتخت طبیعت ایران می شود. دره ها و آبشارها ی این مسیر دل هر دوست دار طبیعتی را به خود می کشد و با رسیدن به روستای کوچک گورکش با خانه های کاهگلی آرزوی زندگی در این منطقه را در دل می پروراند.

در حال و هوای طبیعت بکر منطقه ناگهان تصویری شما را میخکوب خواهد کرد. تالابی که تصویر آسمان و کوه ها را به آغوش کشیده و درختان خیال انگیر و زمین سبز و با طراوت شما را همچون ساحری مسحور می کند. حضور اسب های وحشی زیبایی این منطقه را دو چندان میکند.

گونه های گیاهی این منطقه شامل نرگس،زنبق،میخک وحشی،نعناع،پونه که به صورت خود رو هستند و همچنین گیاهان گندمین گه بلندای آنها به 50 سانتیمترمی رسد. از گونه های جانوری در منطقه می توان به خرس قهوه ای،پلنگ،گرگ،گراز،اسب های وحشی و بز کوهی اشاره کرد.

مسیر دسترسی


مسیر دسترسی تالاب ازگن از شهر دورود به سمت جاده پیرعبدالله است که با رسیدن به پل خط آهن چم چید و روستای گورکش مسیر سمت راست به تالاب زیبای ازگن، روستای گورکش و غار و سراب منو ختم می شود.
یک مسیر دیگر از طریق راه آهن دورود به سمت جنوب است که با پیاده شدن در ایستگاه چم چید و سوار شدن در خودرو و طی کردن مسافتی به طول چهار کیلومتر با 20 دقیقه پیاده روی به تالاب می رسید.
advertising