آبشار خراب دییرمان آذربایجان شرقی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/02/07
آبشار خراب دییرمان آذربایجان شرقی

آبشار آسیاب خرابه


آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است. در نزدیکی آبشار ، یک آسیاب آبی وجود دارد که دارای 10 متر ارتفاع و محوطه ی 200 متر مربعی است. این آسیاب در گذشته مورد استفاده مردم قرار می گرفته است . در گذر زمان قسمت های زیادی از آن تخریب شده و کاربرد خود را از دست داده است. وجود این آسیاب باعث شده تا این منطقه به آسیاب خرابه شهرت پیدا کند. نام این آبشار در زبان ترکی آذربایجانی " خراب دییرمان " است..
آبشار خراب دییرمان آذربایجان شرقی
آسیاب‌ خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ می‌باشد که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود. آب این آبشارها از چشمه‌ های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌گردد. سطح دیواره‌ های آبشار از خزه‌ ها و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده است به طوری که منظره‌ای زیبا به وجود آمده است.

در اطراف چشمه ای که در آسیاب خرابه قرار دارد، درختان انجیر بسیار زیبایی روییده است که چشم اندازی دلپذیر به وجود آورده اند.در سمت راست و در ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره‌ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزى است. صدها آبشار کوچک و بزرگ و صداى یکنواخت ریزش آب، چشم‌ انداز بدیع و هواى خنک، از جاذبه‌هاى دلپذیر آن است.

بهترین فصل سفر


چهار فصل این آبشار زیبا دیدنی و چشم نواز است. در فصل بهار که از زیبایی خاصی برخوردار است این منطقه با استقبال بی حد و اندازه گردشگران از سراسر ایران و کشورهای خارجی روبرو میشود. در فصل تابستان که گرمی هوا طاقت همگان را سر می آورد این جاذبه زیبا با آب و هوایی خنک روزانه مورد استقبال هزاران گردشگر است. آبشار آسیاب در فصل پائیز نیز زیبایی خاص خود را به رخ کشیده و هر گردشگری را حتی در این فصل به سوی خود می کشاند.

لنز دوربین های گردشگران نه تنها در فصهای بهار،تابستان و پاییز زیباییهای آبشار آسیاب خرابه را ثبت می کنند حتی در زمستان نیز علاقمندان به طبیعت این زیباییها را از یاد نبرده و چهره یخ زده آبشار را به نظاره می نشینند. انسان طالب زیبایی است و چهره یخزده آبشار گرمی دیگری را به طبیعت گردان عرضه می کند.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند - جلفا به هادیشهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه 27 کیلومتر راه خاکی است.
advertising