چشمه آبگرم هرسین در استان کرمانشاه از گرمترین آب‌ های دنیا

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/27
چشمه آبگرم هرسین در استان کرمانشاه از گرمترین آب‌ های دنیا

چشمه آب گرم هرسین


چشمه های آبگرم به عنوان یکی از قابلیت های جذب توریست و توسعه گردشگری شناخته شده و برخی کشورها با سرمایه گذاری های کلان و ایجاد مجتمع های آب درمانی توانسته اند با ایجاد شغل های جدید ، درآمدهای هنگفتی را از این راه بدست آورند. هرسین یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. چشمه آب گرم هرسين در ميان چشمه‌هاي آب گرم از خصوصيات ويژه و فوق‌العاده‌اي برخوردار است. اين چشمه با دماي آب 47ـ 49 درجه سانتي‌گراد يكي از گرم‌ترين آب‌هاي دنياست.
چشمه آبگرم هرسین در استان کرمانشاه از گرمترین آب‌ های دنیا
در اواخر حكومت پهلوي در فاصله زماني سال‌هاي 50 تا 53 يك اكيپ آمريكايي به سر‌پرستي ‌مستر جري و مستر رنكو به نام مطالعه ژئومرفولوژي منطقه براي احداث سد بر روي قسمت ابتدايي رودخانه سيمره كه از تلاقي دو رود گاماسياب و قره سو از طرف غرب و رود‌هاي گزرود و سرشاخه‌هاي چنار از طرف استان لرستان(شرق) در منطقه مستقر شدند. اين گروه دوگمانمه يا غاز افقي در دو طرف رودخانه سيمره در دامان كوه‌هاي گله و سفيد كوه و نيز يك گمانه عمودي در كف رود سيمره حفر كردند و نمونه‌هايي از بافت خاك تا اعماق زياد را براي مطالعه در جعبه‌هاي لاك و مهر شده از منطقه خارج كردند.

حجم و وزن بسيار زياد اين نمونه‌ها باعث شايعات شد. شايعه وجود معادن اورانيوم و بعد‌ها منيزیم در اين مناطق از همان اوان شكل گرفت. ولي در نقشه‌هاي مربوط به منابع معدني ايران هيچ ذكري از موضوع نشده و ظاهراً همان مطالعات احداث سد بيشتر به واقعيت نزديك است.به قول دكتر «محمد معين» که تنگه بين كوه گلهو سفيد كوه را زيباترين تنگه ايران دانست مي‌توان به جرأت سهم بالايي از جاذبه و زيبايي آن را مديون چشمه گرماب الماس زاگرس دانست.
advertising