چشمه آبگرم دهلران در استان ایلام

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/09
چشمه آبگرم دهلران در استان ایلام

چشمه آبگرم دهلران


چشمه های آب گرم یکی از مهمترین مراکز درمانی محلی برای ایرانی ها به شمار می آید به طوری که کم کم به جاذبه های توریستی تبدیل شده اند. اگر به دهلران بروید مطمئنا به این حرف خواهید رسید. در سه کیلومتری این شهر در دامنه کوهی به نام سیاه کوه، و نزدیک به محل غار خفاش ها، چشمه های آب گرمی وجود دارد که دمای آن به ۵۰ درجه می رسد.

با طلوع خورشید، این آب ها به دلیل نور خورشید 7 رنگ می شوند که بسیار دیدنی هستند. از آب این چشمه یا آب گرم دهلران برای ترمیم برخی بیماری ها مثل رماتیسم، حساسیت، دمل، زخمها وهمچنین شکستگی استخوان و کوفتگی استفاده می کنند.
چشمه آبگرم دهلران در استان ایلام
آب این چشمه ها غیر قابل آشامیدن است ولی با توجه به داشتن املاح معدنی و طبیعی دارای خواص درمانی بسیاری است به طوری که در طول سال مورد بازدید گردشگران زیادی از مکان های مختلف کشور قرار می گیرد.

نکته های ایمنی در این منطقه بیشتر برای بیماران قلبی است چرا که بیماران قلبی نباید در معرض گوگرد زیاد باشند. تاسیساتی که شهرداری دهلران در این مکان فراهم آورده در فصول مختلف سال به مردم و توریست ها سرویس دهی می کنند . زمانی که این آب های گرم مسیری طی می کنند و به پایین رود می رسند، سرد تر می شوند و برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

این چشمه ها چنان مشهور شده اند که حتی در ضرب المثل ها نیز از آن ها استفاده می کنند مثلا برای مردم چند رنگ و دو رو می گویند که مثل چشمه آب گرم دهلران هستی! یعنی رنگارنگ هستی و تا انتهای روز چند بار رنگ عوض می کنی! متاسفانه این چشمه از نظر علمی مورد توجه قرار نگرفته و به دلیل عدم تعدیل گوگرد این چشمه ارزشمند در حال ویران شدن است.

برخی از مناطقی که این رود جاری است، پوششی نمک زار گونه دارد که گیاهان کویری در آن رشد کرده است اما گاهی بوی گوگرد شهر را در بر می گیرد که واقعا آزار دهنده است.
گیاهانی که در این مسیر و منطقه رشد می کنند به دلیل آبیاری با این آب ها، دارای خواص درمانی هستند. بیشترین زمانی که می توانید خیل توریست ها را در این مکان ببینید ایام تعطیلات نوروزی است چرا که هم هوا دل انگیز تر است و هم مردم بیشتر وقت برای گردش و تفریح دارند و عموما از استان های همجوار به این منطقه هجوم می آورند.

مسیر دسترسی


با توجه به عبور جاده اصلی دهلران، اندیمشک از جنوب منطقه و همچنین واقع شدن شهر دهلران در این قسمت اکثر راه‌های ورودی از این جاده منشعب می‌شود.
مهم ترین راه ارتباطی آثار طبیعی ملی دهلران، راه آسفالته شهر دهلران به تاسیسات چشمه‌های آب گرم شهرداری دهلران واقع در غرب منطقه است که به چشمه‌های آب گرم و غار خفاش دسترسی دارد.
دیگر راه های ارتباطی، فرعی و خاکی هستند که مهم ترین آنها عبارت است از جاده دهلران، چشمه‌های قیر که در قسمت جنوب شرقی منطقه قرار دارد.
چشمه های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در فاصله 3 کیلومتری از شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قراردارد.
advertising