چشمه مرتضی علی طبس استان خراسان جنوبی چشمه ای با آب سرد و گرم

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/21
چشمه مرتضی علی طبس استان خراسان جنوبی چشمه ای با آب سرد و گرم

چشمه مرتضی علی طبس


کویری با دو چشمه سرد و گرم! این شاید بهترین تعبیری باشد که بتوان درباره تفرجگاه «مرتضی علی» گفت. منطقه ای در دل طبس همیشه گرم، که زیباترین منظره و متنوع ترین طبیعت را مقابل چشمان شما می آورد. چشمه آب گرم مرتضی علی یکی از عجایب و دیدنیهای شهر طبس است که هر ساله شاهد بازدید هزاران گردشگر و زمین شناس داخلی و خارجی است.
چشمه مرتضی علی طبس استان خراسان جنوبی چشمه ای با آب سرد و گرم
در شهرستان طبس در حوالی روستای خرو دره ای وجود دارد که آب چشمه ها ی کوچک و بزرگ در آن جاری است و کال سردر نامیده می شود. در این منطقه و در دیواره دره حفره ها و کانال هایی وجود دارد که احتمالا قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد و با نظم خاص و مهندسی حساب شده‌ ای بنا شده‌ است كه به خانه گبر معروف است. هركدام از این حفره‌ ها كه قدمت آن همانطور که گفته شد به دوران ساسانیان یعنی حدود 1500 سال قبل برمیگردد، مقطعی از كانالی هستند كه در داخل آن بعد از چاه‌ هایی كه به ارتفاع حدود 10 متر هستند به دالان بالا می‌ رسیم كه به اتاقك‌ هایی منتهی می‌ شود. قوس تونل‌ های بالایی خانه‌ های گبر همانند قوس‌ های بناهای دوران ساسانیان است كه البته راه دسترسی به داخل این خانه‌ ها مشكل و تنها با وسایل كامل صخره‌ نوردی و كوهنوردی و توسط افراد خبره ورود به داخل آن امكان‌ پذیر است.

پس از حدود 35 دقیقه پیاده‌ روی در داخل كال سردره و برخلاف جریان آب، به چشمه‌ های متعدد آب به ویژه چند چشمه آبگرم می‌ رسیم كه بزرگ‌ ترین چشمه از درون حفره‌ ای نشأت می‌ گیرد كه به حمام مرتضی‌ علی معروف شده است. مبدأ آبی که اغلب مزارع و باغات طبس را مشروب می کند و از طریق نهر آبی به طبس منتقل می شود از این ناحیه نشأت می گیرد.این چشمه ها پس از سرچشمه گرفتن از دامنه غربی کوه کش سیاه به سمت غرب جاری می گردند.

دلیل سرد و گرم بودن آب چشمه مرتضی علی


دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین موضوع اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد! غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود این آب‌ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می‌بینید که در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی و طاق شاه عباس باید از روستای خرو بگذرید و بعد، وارد دهانه دره ای میشوید.روستای خرو یک روستای توریستی در 20 کیلومتری شرق طبس و دارای جاده آسفالته مناسب است. در روستای خرو نیز محلهای اقامتی یک روزه و چند روزه مناسب وجود دارد. از روستای خرو تا ابتدای ورودی مجموعه تاریخی و طبیعی کال سردر با خودرو پنج دقیقه است. در محل، پارکینگ مناسبی نیز وجود دارد.

سرویس بهداشتی مناسب و همچنین چشمه گوارای آب قنات قرار دارد. حدود پنج كیلومتر را با پای پیاده طی کنید كه بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد. پس از حدود 45 دقیقه پیاده روی خلاف جهت حرکت آبی که درون دره جاریست، به چشمه های متعدد آب و بخصوص چند چشمه آب گرم می رسیم که بزرگترین چشمه از درون حفره ای نشأت می گیرد که به آبگرم مرتضی علی معروف است. بالاتر از این چشمه ، دره بسیار بسته و تنگ میشود و از دو طرف چشمه های کوچکی به درون دره سرازیر می شوند.
advertising