دریاچه دو قلو سیاه گاو شهرستان آبدانان از جاذبه های بکر طبیعی ایلام

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/01/06
دریاچه دو قلو سیاه گاو شهرستان آبدانان از جاذبه های بکر طبیعی ایلام

دریاچه سیاه گاو آبدانان


ایلام (كردى:ئيلام) یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان ایلام است که بعد از شهرهای کرمانشاه و سنندج سومین مرکز جامعه‌ی کرد در ایران است. در گذشته به دلیل اینکه مقر تابستانی والی بود، به حسین‌آباد پشتکوه معروف بوده است. شهرستان آبدانان در دل رشته کوه زاگرس قرار گرفته که دو کوه مهم کبیر کوه و دینار کوه در این شهرستان با تنوع گیاهی و جنگلی منحصر به فرد، عرصه های دست نخورده جنگلی دارد. تاکنون 100 اثر مختلف شهرستان آبدانان در فهرست آثار ملی ثبت شده که این آثار شامل اماکن مذهبی، آثار باستانی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی شامل آبشارها، تفرج گاه ها و غارها است.

دریاچه دوقلوی سیاه گاو دارای 12 متر عمق و 4500 متر مساحت است که در شمال شرقی شهرستان آبدانان واقع شده است.این دریاچه یکی از جاذبه‌های بکر طبیعی و نادر در ایران است که سرچشمه آن در اعماق زمین، کف جوش است. رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در جنوب‌شرقی آبدانان به دو دریاچه تبدیل می‌شود که دریاچه اول با کمی اختلاف سطح در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.
دریاچه دو قلو سیاه گاو شهرستان آبدانان از جاذبه های بکر طبیعی ایلام

وجه تسیمه دریاچه سیاه گاو


درباره نام این دریاچه داستان‌های زیادی وجود دارد، برخی بومیان معتقد هستند به علت شباهت شکل دریاچه به شاخ گاو نام آن سیاه گاه است و به گفته برخی و بر اساس افسانه‌ها در گذشته‌های دور در این دریاچه اسب آبی زندگی می‌کرده و از آنجایی که اسب آبی سیاه رنگ و ناشناخته بوده، به سیاه گاو معروف شده است. در مورد وجه تسمیه دریاچه سیاه گاو به زعم دوستان آبدانانی «سیاگ او» نام درست این دریاچه است. سیاگ در گویش مردم منطقه به معنی فیلی یا همان کبود و سیاه است و او همان آب است.

زیبایی های دریاچه دو قلو سیاه گاو


اطراف این دریاچه را دشتها و کوههای نسبتا مرتفع فراگرفته است، جلوه های بهاری و پاییزی این دریاچه جذاب و دیدنی است. گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آن گردشگاه جالب توجهی را به وجود آورده است.دو دریاچه زیبا بوسیله کانالی طبیعی به عرض 1.5 متر و عمق یک متر و به طول هشت متر به هم مرتبط هستند، این دو دریاچه دارای آب زلال هستند به طوری که می توان تا عمق سه متری آن را شبیه آکواریومی پر از ماهی است مشاهده کرد.

وجود ماهیان و آبزیان متنوع، سنگواره ها، پوشش گیاهی متنوع و شفافیت آب، فوران آب از عمق دریاچه، خزندگان کمیاب در داخل دریاچه، سردی شگتفت انگیز آب در تابستان و گرمی آن در زمستان و آبدهی بسیار بالای آن با وجود خشکسالی های منطقه از جمله ویژگی های ممتاز این اثر دیدنی و طبیعی است. از دیگر ویژگیهای این پدیده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه‌ های جوشان شیرین داخل دریاچه است.

مسیر دسترسی


دریاچه سیاه گاو در موقعیت جغرافیایی N325142 E474203 در فاصلهٔ 8 کيلومترى سراب باغ آبدانان استان ایلام واقع است.
اگر شما در شهر ايلام و مركز استان قرار داشته باشيد مي توانيد بعد از طي مسافتي به طرف جنوب استان حدود 130 الي 140 كيلومتري به شهرستان دره شهر خواهيد رسيد و بعد از طي مسافتي 35 كيلومتري به شهرستان آبدانان خواهید رسید. برای رسیدن به دریاچه سیاه گاو باید از درون شهر آبدانان 18 کیلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذارید كه به شهر سراب باغ خواهيد رسيد و 7 كيلومتر بعد از شهر سراب باغ و گذر ار روستا هاي ژيور و گل گل بالا و سفالا به درياچه دوقلوی سياه گاو مي رسيد. مطمئنا براي كساني كه به منطقه آشنايي ندارند پيدا كردن درياچه كار بسيار دشواري خواهد بود و حتما با يد از راهنما هاي محلي كمك گرفت.برای دسترسی به دریاچه سیاه گاو، بعد از رسیدن به منطقه و با عبور از پل، ماشین را پارک کرده و 500 متر پیاده روی سبک تا پای دریاچه خواهید داشت. در طول مسیر، سیاه چادرهای عشایر باصفای ایلامی به وفور دیده می شود...

دسترسي از استان خوزستان به درياچه دو قلوي سياه گاو: اگر شما در استان خوزستان و يا در شهر انديمشك يا دزفول باشيد نيز ميتوانيد به درياچه دو قلو ي سياه گاو برويد. كه از از مسير اول نزديك تر خواهد بود به دليل همسايگي آبدانان به انديمشك و دزفول و استان خوزستان.
advertising