آبشار برنجه شول آباد شهرستان الیگودرز بلندترین آبشار لرستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/08
آبشار برنجه شول آباد شهرستان الیگودرز بلندترین آبشار لرستان

آبشار تاف شول آباد


در شهرستان الیگودرز منطقه ای به نام شول آباد واقع است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران به نام آبشار برنجه در آن قرار دارد. این آبشار که با نام تاف نیز شناخته می شود از سه طبقه تشکیل شده است. آبشار برنجه در تمام فصول سال آب دارد؛ آبی که آن را از چشمه هایی در بالادست خود تامین می کند. به دلیل کاهش بیش از حد آب در فصول غیر از بهار، از این آبشار به عنوان آبشاری فصلی یاد می شود اما بومیان منطقه همچنان بر دائمی بودن آن تاکید دارند.
آبشار برنجه شول آباد شهرستان الیگودرز بلندترین آبشار لرستان
آبشار برنجه شول آباد در استان لرستان در فاصله 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو، روستایی با قدمت چند هزار ساله بنام پیرامام قراردارد. روستای پیرامام تشکیل شده از دو کلمه پیر و امام است، کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که برای زیارتگاه بکار می رود و کلمه امام شاید به این دلیل بکار رفته که این زیارتگاه به امامان معصوم (ع) منتسب است. منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه برگرفته از آن قوم است.

کوه برنجه ارتفاعی بیش از 3500 متر از سطح دریا دارد. همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آبشار زیبای برنجه (تاف) در سه پلکان با بلندای تاج بسیار در ارتفاعات این کوه، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این منطقه بخشیده است. آبشار برنجه در 2 کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست برای دسترسی به این آبشار می ‌توان از طریق محور الیگودرز شول آباد فرعی پیرامام استفاده کرد.

زیبایی های آبشار برنجه


رودخانه پرآب زز که در تمام طول سال آب دارد از این منطقه می گذرد. رودخانه زز یکی از سرشاخه های عمده سد دز به حساب می آید. این رود باعث شده بسیاری از مردم منطقه به پرورش ماهی قزل آلا مشغول شوند و علاوه بر آن محل مناسبی را برای تفریح و استراحت و برگزاری پیکنیک به همراه اعضای خانواده در فصل گرما شکل داده است. آبشار برنجه بیشتر مواقع، در طول سال آب دارد ولی،مقدار آب آن در تابستان و پاییز چنان کم است که می توان در لیست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد، اطراف آبشار تاف، انحراف مسیر سرچشمه های دائمی وجود داره و مقدار حجم خروجی آب این آبشار افزایش، می یابد.

در کنار رودخانه پوشش گیاهی متنوعی شکل گرفته است و می توان انواع درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی کوهی، زال زالک و تمشک را در آن منطقه یافت. در این منطقه گیاهان دارویی زیادی نیز یافت می شوند که از آن ها استفاده می شود. این منطقه همچنین تبدیل به مکان مناسبی برای زندگی حیواناتی از جمله خرس، گراز، گرگ، خرگوش، کبک و کلاغ شده است.

حقایق آبشار تاف


با کمی جستجو در اینترنت متوجه می شویم که در بسیاری وبسایت ها از این آبشار با عنوان بلندترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان یاد شده است. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟
منطقه ای که آبشار در آن واقع است یکی از مناطق صعب العبور در استان لرستان می باشد، به همین دلیل اندازه گیری دقیق آبشار امری غیرممکن به نظر می رسد و باید به اندازه گیری های تقریبی اکتفا کرد. این اندازه گیری ها اعداد و ارقام مختلفی را بیان می کنند و به مقادیری از 200متر تا 500 متر، 750 متر و 800 متر اشاره دارند.
هر کسی با نگاهی گذرا به آبشار برنجه متوجه ارتفاع زیاد آن می شود اما در هیچ یک از منابع معتبر جهانی نامی از آن به عنوان بلندترین آبشار آسیا و یا سیزدهمین آبشار جهان به چشم نمی خورد.

بهترین زمان سفر


رودهای این آبشار در اواخر فصل زمستان و فصل بهار بسیار پر آب می شوند و زیبایی آبشار را دو چندان می سازند. در این فصل درختان سرسبز می شوند و سبزی خیره کننده ای به طبیعت می بخشند. در فصل بهار لاله های واژگون بر روی ارتفاعات کوه برنجه می رویند و بهشتی تماشایی را پدید می آورند. در فصل تابستان آب آبشار کاسته می شود اما هوای مطبوع و محیط مناسب باز هم مکان مناسبی برای گشت و گذار را فراهم می کند.

فصل پاییز و رنگ های خیره کننده اش جلوه ای منحصر به فرد به آبشار برنجه شول آباد می بخشند و می توانند فرصتی باشد برای غرق شدن در زیبایی های طبیعت. فصل زمستان اما با سرما سخت و طاقت فرسا از راه می رسد ولی تماشای آبشاری که علی رغم جوش و خروش فراوان یخ زده خالی از لطف نخواهد بود.
advertising