سمندر لرستانی سمندر امپراطور جهان

گردشگریحیات وحش

- 97/09/30
سمندر لرستانی سمندر امپراطور جهان

سمندر کوهستانی لرستان


سمندر کوهستانی لرستان، در جنوب کوه های زاگرس و در جنگل های بلوط آنجا زندگی می کند و در هیچ‌ نقطه دیگر دنیا دیده نشده است و به نوعی، گونه آندمیک ایرانی محسوب می شود. این سمندر به دلیل رنگهای زیبایی که دارد و جزو حیوانات آرام به حساب می آید.

سمندر لرستانی دارای آبشش بزرگ است اگر چه در آب های سرد زندگی می کند اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری دارد. این گونه از حشره ها ، کرم خاکی ، بندپایان کوچک تغذیه می کند.
طول سمندر لرستان، به 15 سانتی ‎متر می رسد و بدنش از خال ‎،های زرد رو به نارنجی و سفید رنگ با رگه های مشکی پوشیده شده است. به تازگی 12 زیستگاه در استان لرستان برای سمندر لرستان شناسایی شده که قرار است اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آنها انجام شود. سمندر لرستانی را فرشته لرستانی نیز می نامند. نام های دیگر این سمندر لرستانی ( Neurergus kaiseri) سمندر خالدار قیصری - سمندر قمصری - سمندر خالدار امپراتور - حاجی باریکو - سمندر نقطه دار کیزری - سمندر امپراطور می باشد.

عوامل خطر انقراض سمندر لرستانی


این دوزیست محبوب ایرانی، در سال 2005 از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، گونه در حال انقراض معرفی شد. عواملی که سمندر لرستانی را در خطر انقراض قرار داده است می توان به ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻥ ﺯﯾﺴﺘﮕﺎه، ﻗﻄﻌﻪ ﻗﻄﻌﻪ ﺷﺪﻥ ﺯﯾﺴﺘﮕﺎهﻫﺎ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﺯﯾﻊ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺧﺸﮏ ﺷﺪﻥ ﺁﺏ ﻫﺎﯼ ﺑﻬﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮﻃﻮﺏ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺭ ﺩﻣﺎﯼ ﺁﺏ ، ph ﺁﻥ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﺳﻤﻨﺪﺭﻫﺎ ﺩﺍﺭﺩ، ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ که ﺑﺪﻭﻥ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ، ﻣﻮﺍﺩ ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺭﻭﺍﻥ ﺁﺏ ﻫﺎﯼ ﻓﺎﺿﻼﺏ، ﺁﻓﺖ ﮐﺶ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﯽ،ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﯾﺴﺘﮕﺎه ﺳﻤﻨﺪﺭﻫﺎ ﺁﺳﯿﺐ ﺑﺰﻧﻨﺪ، ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺁﺏ ﻭ ﻫﻮﺍﯾﯽ که ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺩﺭ ﺩﻣﺎ، ﺳﻄﺢ ﺭﻃﻮﺑﺖ، ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﭼﺮﺧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺳﻤﻨﺪﺭﻫﺎ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻬﺎﺭ ﮐﻢ ﺁﺏ ﻭ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﺧﺸﮏ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﺸﮑﻞ ﺩﺭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.
سمندر لرستانی سمندر امپراطور جهان
سمندر لرستانی پس از اینکه در میان مردم شناخته شد، بسیار محبوب گردید و متأسفانه سودجویان و شکارچیان شروع به شکار و گرفتن این سمندرها و دور کردن آنها از محیط زیست طبیعی شان کردند. حتی به بیرون از ایران نیز قاچاق شده و تجارت غیر قانونی این سمندر عامل اصلی انقراض آن ها می باشد.

ایران هنوز نمی‌تواند خود برای حفظ این سمندر اقداماتی مؤثر انجام دهد و کشورهای اروپایی از هم‌اکنون برای پرورش سمندر لرستانی سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در دانشگاه‌ها می‌کنند چرا که گفته می‌شود از این گونه تنها 1000 عدد باقی‌مانده است. كشور آلمان هزینه تحقیقاتی چندین صد میلیون دلاری را روی گونه سمندر لرستانی (اندمیك ایران) برای تكثیر در اختیار آزمایشگاه های دانشگاه های مختلف آلمان گذاشته است.

سمندر لرستانی در كره جنوبی، و یا كشورهای اروپایی و ایالات متحده هر نمونه به قیمت بین 350 تا 850 دلار فروخته می شود. بسیار جای تاسف و نگرانی برای این موضوع وجود دارد.
advertising