دلفین فریزر از دلفین های خلیج فارس

گردشگریحیات وحش

- 98/01/08
دلفین فریزر از دلفین های خلیج فارس

مشخصات دلفین فریزر


دلفین فریزر (Fraser's Dolphin) که نام علمی آن Lagenodelphis hosei می باشد. با پوزه‌ی كوتاه و نامشخص، باله‌های پشتی و سینه‌ای نسبتاً كوتاه، رنگ پشت خاكستری تیره، پهلوها خاكستری روشن و رنگ شكم و گلو سفید است. در پهلوها سه نوار وجود دارد كه از اطراف چشم شروع می‌شود و تا مخرج ادامه دارد. رنگ نوار بالا سفید كرمی، نوار وسط سیاه‌رنگ و نوار پایین سفید است. این‌گونه به‌تازگی در لیست IUCN به‌عنوان گونه‌ای از خلیج فارس و دریای عمان معرفی شده است.

طول بدن تا 270 سانتی‌متر، طول باله‌های سینه‌ای 22 تا 29 سانتی‌متر، ارتفاع باله‌ی پشتی 13 تا 22 سانتی‌متر، پهنای باله‌ی دمی 41 تا 59 سانتی‌متر، تعداد دندان‌ها در هر نیمه‌ی آرواره‌ی بالا 36 تا 44 عدد و در هر نیمه‌ی آرواره‌ی پایین 34 تا 44 عدد، وزن حدود 200 كیلوگرم می باشد.
دلفین فریزر از دلفین های خلیج فارس
غذای دلفین فریزر ماهیان آب‌های عمیق، اسكوئیدها، میگو می باشد. به‌ صورت اجتماعی زندگی می‌كند. معمولاً دور از مناطق ساحلی و در قسمت‌های عمیق زندگی می‌كند. در موقع حركت گاهی از آب بیرون می‌پرد. زمانی كه برای نفس كشیدن به سطح آب می‌آید، آب را به بیرون می‌پاشد. احتمالاً در تمام فصول سال قادر به تولیدمثل است. مدت آبستنی 10 تا 12 ماه، یك بچه می‌زاید كه حدود یك متر طول دارد. در هفت‌سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر احتمالاً 16 سال است.

زیستگاه دلفین فریزر


خلیج فارس و دریای عمان در ایران زیستگاه دلفین فریزر می باشد. آب‌های گرم اقیانوس‌های اطلس، آرام و هند زیستگاه این دلفین می باشد.
advertising