دلفین فرفره

گردشگریحیات وحش

- 97/11/27
دلفین فرفره

مشخصات دلفین فرفره


دلفین فرفره (Spinner Dolphin) که نام علمی آن Stenella Longirostris می باشد جثه‌ی متوسط و پوزه‌ی دراز و باریكی دارد كه مشخصه‌ی این دلفین است. باله‌ی پشتی عمودی و یا متمایل به جلو، رنگ بدن متفاوت، معمولاً رنگ پشت خاكستری تیره تا سیاه، پهلوها خاكستری روشن تا خرمایی، زیر بدن زرد كم‌رنگ، رنگ آرواره‌ی بالا خاكستری و رنگ آرواره‌ی پایین سفید است.
طول بدن 150 تا 300 سانتی‌متر، باله‌ی سینه‌ای 15 تا 38 سانتی‌متر، باله‌ی پشتی 12 تا 66 سانتی‌متر، تعداد دندان‌ها در هر طرف آرواره‌ی بالا 42 تا 64 عدد و در آرواره‌ی پایین 41 تا 62 عدد، وزن 60 تا 165 كیلوگرم می باشد.
دلفین فرفره
دلفین فرفره از اسكوئیدها و ماهی تغذیه می‌كند. اغلب در قسمت‌های سطحی و گاهی نیز در عمق 300 متری به تغذیه می‌پردازد. تعداد زیادی از این دلفین توسط صیادان ماهی «تون» كوسه‌ها و دلفین‌های قاتل كشته می‌شود. در تمام فصول می‌تواند جفت‌گیری كند. طول آبستنی حدود ده‌ونیم ماه است. هر سه سال یك بار یك و به‌ندرت دو بچه می‌زاید. متجاوز از یك سال شیر می‌خورد. بچه‌ها در دو تا سه‌سالگی مادر را ترك كرده و به دسته‌ی نابالغ‌ها می‌پیوندند. حدود هفت‌سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر حدود 50 سال است.

زیستگاه دلفین فرفره


در ایران خلیج فارس و دریای عمان زیستگاه دلفین فرفره می باشد. آب‌های معتدل و گرمسیری اقیانوس‌های اطلس، هند، آرام و آب‌های مجاور آن از زیستگاه های دلفین فرفره می باشد.
advertising