پرستو دریایی کاکلی کوچک

گردشگریحیات وحش

- 97/11/15
پرستو دریایی کاکلی کوچک

مشخصات ظاهری پرستو دریایی کاکلی کوچک


پرستو دریایی کاکلی کوچک (Lesser Crested Tern) که نام علمی آن Sterna Bengalensis است 41 سانتیمتر طول دارد و تقریبا هم اندازه ی پرستو دریایی تک زرد، اما از نظر پر و بال شبیه پرستو دریایی کاکلی بزرگ است. منقار نازک و کشیده به رنگ زرد نارنجی، روتنه خاکستری، دم و دمگاه خاکستری کمرنگ و کاکل پس سر سیاه است، که تابستان ها، تارک و پیشانی را نیز در بر می گیرد. در بیشتر اوقات سال، پیشانی سفید است. زمستان ها، منقار نارنجی کمرنگ مایل به زرد و تارک و کاکل سیاه بوده و رگه های سفیدی در آن دیده می شود.

پرنده ی جوان شبیه پرستو دریایی کاکلی بزرگ جوان است، با این تفاوت که روی بال ها نوار تیره رنگ و وسیط بال ها خاکستری کمرنگ تر و منقار زرد خاکستری است و لکه ی تیره ی داخل بال ها تا اولین بهار باقی می ماند. پروازش سبک و زیباست و بال ها در پرواز ، نسبت به پرستو دریایی تک زرد، اندکی به مرکز بدن نزدیکتر است وعمدتا منقارش را افقی تر نگه می دارد. صدای این پرنده شبیه پرستو دریایی تک زرد، اما کمتر زنگ دار است و به صورت «که رری ک – که رری ک» یا «که رری ی ت – که رری ی ت» و یا «کی – کی – کی » شنیده می شود.
پرستو دریایی کاکلی کوچک

زیستگاه پرستو دریایی کاکلی کوچک


این پرنده در سواحل دریاها و جزایر داخل دریا به سر برده و روی شن های ساحل یا ساحل شنی جزایر داخل دریا تولید مثل می کند. در ایران، به صورت بومی و در مناطق مناسب زیستگاهی اش نسبتا فراوان بوده و تولید مثل نیز می کند.
advertising