معرفی پرستوی دودی

گردشگریحیات وحش

- 97/10/09
معرفی پرستوی دودی

باد خورک دودی


پرستوی دودی یا باد خورک دودی (Pallid Swift )که نام علمی آن Apus Pallidus از خانواده پرستو سانان می باشد. صدای این پرنده متغیر است، اما، دو سیلابی و شبیه «سری –پر شنیده می شود.

مشخصات ظاهری


این پرنده، 16 سانتیمتر طول دارد و اندکی پرجثه تر از پرستوست. بال هایش پهن تر و نوک تیزی آن کمتر است و گاهی نیز انتهای بال ها نیز نیست. دم دو شاخه و شکاف آن اندک و انتهای آن نوک تیزی کمتری دارد. سر، به نظر پهن و صاف می آید و (لکه ی مثلثی شکلی به رنگ سفید روی گلو دیده می شود. پیشانی و جلو چشم کمرنگ تر و در تضاد با لکه ی سیاه چشمی قرار دارد. رنگ پرو بال، به طور کلی ، قهوه ای خاکستری است که زیرتنه حالت فلس مانند دارد (که در پرستوی معمولی یکدست است). زیر تنه تیره است و در تضاد با پرهای داخلی پرواز، سرو دمگاه قرار دارد.
معرفی پرستوی دودی
دم دو شاخه و شکاف آن اندک و انتهای آن نوک تیزی کمتری دارد. سر، به نظر پهن و صاف می آید و (لکه ی مثلثی شکلی به رنگ سفید روی گلو دیده می شود. پیشانی و جلو چشم کمرنگ تر و در تضاد با لکه ی سیاه چشمی قرار دارد. رنگ پرو بال، به طور کلی ، قهوه ای خاکستری است که زیرتنه حالت فلس مانند دارد (که در پرستوی معمولی یکدست است). زیر تنه تیره است و در تضاد با پرهای داخلی پرواز، سرو دمگاه قرار دارد. زیر بال ها و شاهپرها تیره تر ازداخل بال است.بيشتر عمر خود را در پرواز و شكار حشرات سپري مي‌كند.a

زیستگاه


این پرنده هوا گرد است اغلب در حال پرواز، در همه جا دیده شده و معمولا سقف یا زیر لبه ی شیروانی ساختمان ها، شکاف صخره ها یا سوراخ درخت ها آشیانه می سازد. در ایران، به طور کلی، بومی و فراوان است.
advertising