بزرگترین ستاره خوشه ای جهان

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/11/17
بزرگترین ستاره خوشه ای جهانخوشهٔ ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند.
ستارگان هر خوشه، هم‌زمان و از یک ابر غبار و گاز زاده شده‌اند و بنابراین سن و ترکیبشان مشابه‌است، ولی نوع این ستارگان متفاوت است چون جرم‌های متفاوتی دارند. چرخه حیاتی ستاره را جرم آن تعیین می‌کند. دو نوع خوشه وجود دارند: خوشه کروی و خوشه باز. خوشه‌های کروی پیرترند و در هاله‌ای کروی پیرامون هسته کهکشان راه شیری قرار دارند ولی خوشه‌های جوانتر باز، در قرص کهکشان قرار گرفته‌اند.

ستاره شناسان با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل و خیره شدن به قلب خوشه عظیم کهکشانی آبل 1689 ، توانستند بزرگ ترین جمعیت شناخته شده از خوشه های ستاره ای کروی را مشاهده کنند. بیش بینی می شود ۱۶۰،۰۰۰ خوشه ستاره ای کروی ، درون یک هسته پر ازدحام از کهکشانها موسوم به “آبل ۱۶۸۹” حضور داشته باشد. تصویر چپ ، که توسط دوربین پیشرفته هابل گرفته شده ، خوشه کهکشان های آبل ۱۶۸۹ را نشان می دهد. که درون کادر مستطیلی منطقه مورد رصد تلسکوپ فضایی هابل که شامل مجموعه ای غنی از خوشه های ستاره ای است را نشان می دهد.
بزرگترین ستاره خوشه ای جهان
تصویر راست تک رنگ، در طول موج مرئی، منطقه ای از خوشه های کروی را زرگ نمایی کرده است. نقاط ریز و درشت سفید رنگ، همه کهکشان ها و ستارگان را نشان می دهد. خوشه های ستاره ای کروی، مجموعه های متراکمی از صدها هزار ستاره هستند ، این خوشه ها حاوی برخی از قدیمی ترین و نخستین ستاره های جهان میباشند. جمعیت این خوشه ها در آبل ۱۶۸۹ دو برابر بیشتر از هر جمعیت ستاره ای شناخته شده دیگر در تحقیقات خوشه های کروی پیشین است. این جمعیت همچنین دور دست ترین خوشه مطالعه شده در ۲٫۲۵ میلیارد سال نوری دور تر از ماست. تقریبا شکل گیری ۹۵ درصد از خوشه های کروی در ۱ میلیارد یا ۲ میلیارد سال ابتدایی کائنات رخ داده است، جهان ما در ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش بر اثر بیگ بنگ متولد شده است.
advertising