کشف کهکشانی تاریک در کهکشان راه شیری

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/11/11
کشف کهکشانی تاریک در کهکشان راه شیریتحقیقات جدید حاکی از آن است که کهکشانی بزرگ و تاریک ناگهان از مدار کهکشان راه‌شیری سر درآورده و به دور این کهکشان در چرخش است، کهکشانی کوتوله که دهانه 2(Crater 2) نام دارد و در فاصله 400 هزار سال نوری از زمین واقع شده‌ است.

براساس گزارش ساینس‌الرت به نقل از همشهری، این کهکشان که به تازگی توسط اخترشناسان ردیابی شده‌است، چهارمین کهکشان بزرگی است که در مدار کهکشان راه‌شیری در چرخش است. پرسش اینجاست که چنین کهکشان بزرگی چگونه تاکنون از دید‌ها پنهان مانده‌است؟ کهکشان دهانه 2 همیشه همینجا بوده و به آرامی به دور کهکشان راه شیری حرکت کرده‌است. اما ستارگان آن به اندازه‌ای پراکنده‌اند که کهکشان به شکل غیرعادی تاریک دیده می‌شود و همواره در تاریکی بوده‌است، اما به تازگی نور کهکشان‌های همسایه آن را در معرض دید قرار داده‌است. در حقیقت، دهانه 2 یکی از کم‌فروغ‌ترین کهکشان‌هایی است که تاکنون در جهان هستی رصد شده‌است.

به گفته اخترشناسان دانشگاه کمبریج این کشفی بسیار نادر و کمیاب است و کهکشانی مشابه دهانه 2 نوعی جرم نامرئی در آسمان به شمار می‌رود. تاکنون مشخص شده‌است که 49 کهکشان به دور کهکشان راه‌شیری در حرکتند، اما پژوهش اخیر این احتمال را برجسته ساخته‌است که شاید کهکشان‌های تاریک دیگری نیز به دور راه شیری و در همسایگی کیهانی ما در حرکتند و به دلیل کم‌نوری تاکنون از دید زمینیان پنهان مانده‌اند.

کهکشان دهانه 2 اولین‌بار در ماه ژانویه رصد شد، زمانی که اخترشناسان با استفاده از الگوریتمی کامپیوتری به مطالعه تصاویری پرداختند که توسط تلسکوپ VLT شیلی به ثبت رسیده‌بودند و در این تصاویر مناطقی که احتمال وجود خوشه‌های غیرعادی ستاره‌ای در آنها وجود داشت را مشخص کردند و یکی از این خوشه‌ها در نهایت به دهانه 2 تبدیل شد. از آنجایی که کهکشان‌ها از مرز و حاشیه مشخصی برخوردار نیستند، اخترشناسان معمولا آنها را با عبارت قطر نیم-نور توصیف می‌کنند،‌ یعنی قطر آن بخش از کهکشان که نیمی از درخشش آن را ایجاد می‌کند. براین اساس، اخترشناسان قطر نیم‌نور این کهکشان را هفت هزار سال نوری محاسبه کرده‌اند،‌این به آن معنی است که اگر بتوان این کهکشان را در تاریکی آسمان شب دید، دو برابر ماه کامل دیده خواهد شد، اما درعین حال نور آن به دلیل دور بودن ستاره‌هایش از هم به شدت پراکنده‌ است.

طی 10 سال گذشته تعداد کهکشان‌های اقماری دو برابر شده‌است و این به آن معنی است که هنوز برای شناخت بیشتر کهکشان‌هایی که به دور راه‌شیری در حرکتند، راه زیادی در پیش رو است. در حقیقت شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند دهانه 2 خود بخشی از یک گروه کهکشانی است که درحال نزدیک‌ شدن به راه شیری است. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهانه انجمن نجوم سطلنتی منتشر شده است.
advertising