تعداد کهکشان ها

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/10/11
تعداد کهکشان هاکهکشان ها کلکسیونی وسیع از ستاره ها می باشند. شاید در این تصویر تلسکوپ هابل هزاران کهکشان ها در یک قاب جمع شده باشد. تخمین اینکه چند کهکشان در کیهان وجود دارد کار سختی است، اما محاسبات تعدادشان را میلیاردها تخمین می زند، در حالی که هر روز نیز به تعداد آن اضافه می شود.
اخترشناسان گمان می‌برند که صدها میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد اما شمار دقیق آن تا هنوز مشخص نیست. آیا لازم است تا اخترشناسان بدانند که چه تعداد کهکشان را ما تا هنوز دیده ایم و کشف کرده ایم؟ خیر حتمی‌نیست. ما تعداد دقیق کهکشان‌ها را نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که بسیار زیاد هستند.
در یک تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی‌هابل حدود 10 هزار کهکشان دیده می‌شود. در کهکشان خود ما (کهکشان راه شیری) حدود 100 تا 300 میلیارد ستاره وجود دارد. از جمله فقط بیش از 8000 ستاره آن از زمین قابل دید هستند.

در یک شرایط خوب و از یک نقطه خاص تقریبأ 2500 ستاره با چشم غیر مسلح دیده می‌شود. اما با بهتر شدن تلسکوپ‌های ما، شمار کهکشان‌ها هم بیشتر می‌شود و می‌توانیم بهتر به گذشته‌های دورتر بنگریم.به خاطر شمردن همه آن‌ها باید بتوانیم خیلی دور به گذشته یعنی عمیق تر به فضا بنگریم تا ببینیم که کهکشان‌ها چه زمانی تشکیل شده اند. اما ما هنوز به آن حد نرسیده ایم. تعداد کهکشان‌ها به خوبی مشخص نشده است، اما شاید زمانی به این هدف خواهیم رسید. تخمین شمار کهکشان‌های موجود در کائنات با شمردن این که چه تعداد کهکشان را می‌توانیم در یک منطقه کوچک از آسمان بنگیریم، به دست آمده است سپس این تعداد را استفاده می‌کنیم تا حدث بزنیم که چه تعداد کهکشان در کل آسمان وجود دارد.
در حال حاضر، صدها میلیارد کهکشان توسط میدان بی نهایت عمیق تلسکوپ فضایی‌هابل در مدت یک سال شمرده شده است.
هابل با نشانه گرفتن به یک قسمت کوچک آسمان برای چند ماه یعنی یک نقطه کوچک کمتر از یک دهم یک میلیونم آسمان را احتوا می‌کند،‌هابل می‌تواند تصاویری را از فاصله 13 میلیارد سال نوری دور برای ما تهیه کند.
ما به آسمان می‌نگریم و با خود می‌گوییم که چه تعداد کهکشان را می‌توانیم ببینیم؟ بعد معلوم می‌شود که چقدر شمار آن زیاد است. اگر ما تعدادی از کهکشان در یک قسمت کوچک آسمان (به اندازه یک سانتی متر مربع) را برداریم و همه آسمان را با این قسمت کوچک ضرب بزنیم. در نتیجه می‌بینیم که چقدر شمار کهکشان‌ها در آسمان زیاد است.تاکنون تخمین زده اند که تعداد کهکشانهای بزرگ عالم 350 میلیارد و تعداد گروه‌های کهکشانی 25 میلیارد و تعداد ابر خوشه‌ها نیز 10 میلیون عدد است.
advertising