چرا گوش فیل بزرگ است

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/07
چرا گوش فیل بزرگ استقد فیل آفریقایی بیش از 3.5متر است و فیل آسیایی کمی کوتاه تر می باشد. این فیل ها هر دو گوش های بسیار بزرگی با پهنایی بیش از یک متر دارند. از این گوش های عظیم کارهای زیادی بر می آید.حس شنوایی برای فیل بسیار مهم است. گوش فیل میتواند امواج صوتی را از مسافت‌های دور و از جهت‌های مختلف دریافت کند.
گوش فیل دمای بدنش را نیز متعادل نگه میدارد، چون سطح بزرگی دارد که حیوان میتواند از طریق آن گرمای بدنش را کاهش دهد فیلها در گرمای مناطق حاره وضیعت نامناسبی دارند، چون آنقدر بزرگند که سایبانی برایشان پیدا نمیشود پس با تکان دادن گوش‌هایشان در نسیم میتوانند حرارت بدنشان را تنظیم کرده خلاصه خنک شوند.
فیل در وقت حمله گوش‌هایش را مثل بادبزن باز میکند تا بزرگتر به نظر برسد. گوش فیل یک فایده دیگر هم دارد و آن پراندن حشرات مزاحم است

نسل فیل ها رو به نابودی است


جنس دندان های فیل از عاج است و هزاران فیل کشته می شوند تا از عاج شان انواع زیورآلات و صنایع دستی کنده کاری شده ساخته شود. هر چند که در بسیاری از کشورها تجارت عاج ممنوع شده است اما آینده ی فیل آفریقایی و آسیایی هنوز هم در خطر است؛ زیرا جنگل های محل زندگی آنها به سرعت رو به نابودی است. اگر بتوانیم از محیط زیست فیل ها محافظت کنیم، شاید بتوانیم نسل شان را نیز از نابودی نجات دهیم.

فیلها از کجا منشا گرفته اند


اجداد فیل امروزی را به نام ماموت می‌شناسیم که اسکلت آنها در موزه‌ها با ظاهری مهیب نگهداری می‌شوند. استخوانهای ماموتها در بستر رودخانه‌ها و غارهای واقع در آمریکای شمالی و اروپا انباشته شده است. در نقاط سیبری جسد منجمد شده یکی از ماموتها بدست آمد که حتی چشمهایش درون یخ حفظ شده بود. اگر چه اینطور تصور میشد که فیلها در مناطق مختلف زمین سکنی داشته‌اند اما در حقیقت این حیوانات را در محیط طبیعی‌شان یعنی فقط در آفریقا و مناطق گرمسیری آسیا می‌بینیم.
فیلها بزرگترین حیوانات روی خشکی هستند. آرام و محجوب و کاملا باهوش هستند و پس از سگ خانگی از تمام حیوانات راحت تر تربیت می‌شوند. پای فیل همچون ستونهای عظیمی است که وزن زیاد این حیوان را تحمل می‌کند. دندانهای فیل عاج نام دارد و بسیار بزرگ هستند و از آن برای کندن زمین و یافتن ریشه و غذا یا به عنوان سلاح استفاده می‌کردند.
مغز فیل در مقایسه با جثه این جانور کوچک است. قابل توجه‌ترین عضو بدن فیل خرطوم اوست که از رشد بینی و لب بالایی حیوان پدید آمده است و موارد استفاده از آن به عنوان دست ، بازو ، بینی و لبها میباشد. در خرطوم فیل 40 هزار ماهیچه وجود دارد بنابراین بسیار قابل انعطاف و قوی است. این عضو در انتها به نوعی انگشت ختم می‌شود و حساسیت آن به اندازه‌ای است که می‌تواند حتی سنجاق کوچکی را از زمین بردارد.
advertising