نهنگ آبی بزرگترین جانور دنیا

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/01
نهنگ آبی بزرگترین جانور دنیانهنگ آبی یک نوع پستاندار دریایی است که ابعاد آن تا 33٫59متر (110ft 2.5 in) و جرم آن بین 80 تا 150 تن است؛ هرچند جرم 173 تن هم برای این نهنگ ثبت شده‌است.این موجود بزرگترین موجودی است که بر روی زمین زیسته‌است. خیلی از دانشمندان یا حتی مردمان معمولی اندازه این حیوان را با بزرگترین دایناسور و بزرگترین حیوان خشکی زی در تاریخ یعنی آمفیکوئلیاس مقایسه می‌کنند
فیل بزرگترین جانورِ خشکی است و بزرگترین جانور کره زمین، پستانداری ساکن دریا به نام نهنگ آبی می باشد.
وزن نهنگ آبی به اندازه ی 20 فیل است، حتی نوزاد نهنگ آبی نیز 3000 کیلوگرم وزن دارد. در شکمش دو و نیم تُن غذا جا می گیرد. رگ های بدنش آنقدر کلفت است که یک بچه کوچک می تواند در آن چهار دست و پا حرکت کند.
اما این جانور عظیم الجثه، موجودی آرام است. خوراکش سخت پوستان کوچک دریایی شبیه میگو می باشد و به جای دندان، تیغه های بُرس مانندی دارد که در دهانش آویزانند. وقتی گرسنه شود، با دهان باز به میان دسته های سخت پوستان می رود و شناکنان هزاران جانور ریز را یکجا می خورد. همزمان با بلعیدن سخت پوستان، مقدار زیادی آب نیز وارد دهان نهنگ شده که این آب با فشار از دو طرف دهانش بیرون رانده می شود.
در زمان های گذشته، نهنگ های آبی را برای گوشت و پیه آنها (که نوعی چربی است) کُشتار می کردند. با آنکه امروز در سراسر جهان کشتن نهنگ محدود شده است اما این غول های آرام هنوز در خطر نابودی اند و به حفاظت نیاز دارند.
advertising