اسکیمو ها چطور زندگی می کنند

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/09/27
اسکیمو ها چطور زندگی می کننداسکیموها مردمانی هستند که در سرزمین‌های قطبی (شمالی) سیبری، آلاسکا، کانادا و گرینلند زندگی می‌کنند.
اسکیموها در گذشته‌های دور، فقط از لباس‌هایی از پوست خز استفاده می‌کردند. بعضی از آنها در تابستان درون چادر زندگی می‌کردند. آن‌ها تیر و کمان و نیزه می‌ساختند و خوک آبی، نهنگ، ماهی، پرندگان دریایی کوچک و گوزن قطبی شکار می‌کردند. اسکیموها روی قایق‌های پارویی از جنس پوست و کرجی‌هایی به نام کایاک سوار می‌شدند و از سگ‌های قطبی برای کشیدن سورتمه استفاده می‌کردند.

اسکیموها با شکار نهنگ، شیر ماهی و گوزن شمالی زندگی را می‏گذرانند. آنها با پوست حیوانات و قالب‏های منظم یخ، خانه ‏هایی گرم و امن می‏سازند و زمستان‏های سرد و طولانی قطب را در این خانه‏ ها به سر می‏برند. اسکیموها از همه قسمت‏های شکارشان به شکلی استفاده می‏کنند. گوشت آن را گاهی خام می‏خورند، با پوستش قایق، لباس و چادر می‏سازند، با استخوان‏هایش سوزن و سرنیزه درست می‏کنند و چربی آن را به جای نفت و چوب می ‏سوزانند.

مهم‏ترین وسیله حمل و نقل اسکیموها نیز سورتمه‏ هایی است که سگ‏ها آن را می‏کشند.
امروزه حدود 100 هزار اسکیمو در گرینلند، شمال کانادا، آلاسکا و سیبری شوروی زندگی می‏کنند.
در صد سال اخیر، به سبب ورود اروپاییان به قطب، زندگی اسکیموها نیز تغییر کرده است.اما هنوز بسیاری از آداب سنتی میان آنها رعایت می شود.
advertising