تفاوت تمساح و سوسمار

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/30
تفاوت تمساح و سوسماردو تا از گروه‌هاي خزندگان امروزي مارمولک‌ها و کروکوديل‌ها هستند. مارمولک‌ها تنوع بسيار زيادي دارند؛ از گکوهاي ديواري گرفته که در خانه‌هاي همه‌ي ما زندگي مي‌کنند و به سادگي به آن ها مارمولک ديواري مي‌گوييم تا بزمجه‌هاي غول‌پيکر جنوب شرق آسيا که مردم آن‌جا به آن‌ها اژدهاي کومودو مي‌گويند، همه‌ي اين‌ها انواعي از مارمولک‌ها هستند. آفتاب‌پرست، ايگوانا، مارمولک‌هاي زيرزميني با دست و پاهاي خيلي کوتاه که تا حدي شبيه مار شده‌اند، اينها همه مارمولک‌ هستند. گاهي‌اوقات به‌جاي کلمه‌ي مارمولک‌ (هر نوعي که باشد) به سادگي مي‌گويند «سوسمار».

پس سوسمار نام ديگري براي مارمولک‌هاست. مثلاً مارمولک‌هاي روي ديوار خانه‌تان «سوسمار» هستند. ولي نمي‌توان از اين نام براي ناميدن کروکوديل‌ها استفاده کرد. کروکوديل‌ها و انواع مختلف آن‌ها در سراسر جهان مثل کايمن و اليگاتور همگي در فارسي با عنوان عمومي «تمساح» شناخته مي‌شوند.

کروکودیل ها و انواع مختلف آنها در سراسر جهان مثل کایمن و الیگاتور همگی در فارسی با عنوان عمومی تمساح شناخته می شوند. نکته جالب اینجا است که چند صد سال پیش وقتی مردم می گفتند نهنگ هم منظورشان کروکودیل بوده و هرگز از کلمه نهنگ برای نامیدن پستانداران بزرگ دریایی یا همان وال ها استفاده نمی کردند. اما در قرن بیستم این کلمه نهنگ، شد کلمه اختصاصی برای نامیدن وال ها و در عوض ما از عنوان تمساح برای نامیدن اعضای راسته کروکودیل ها استفاده می کنیم.

مهم ترین و جالب ترین تفاوت تمساح ها با خزندگانی مثل سوسمارها (مارمولک ها) و مارها، کامل شدن دیواره میانی قلب است. همه خزندگان قلب چهار حفره ای دارند. (سه حفره ای اشتباه است.) منتهی دیواره دو بطن در اغلب آنها کامل نیست و مقدار بسیار کمی از خون دو بطن می تواند با هم قاتی شود؛ اما در تمساح ها (و نیز پرندگان که آخرین گروه خزندگان هستند) این دیواره کاملِ کامل است و هیچ راهی برای ترکیب خون دو بطن وجود ندارد. البته میان آئورت تمساح ها یک مجرای کوچک به نام مجرای پانیزی وجود دارد که کارش تنظیم فشار خون کل بدن و فشار خون ششی است. این مجرای پانیزی در آئورت قرار دارد نه در دیواره بطن. پس می توان گفت قلب سوسمارها و نیز مارها و… چهار حفره ای ناقص است و قلب تمساح ها و پرندگان چهار حفره ای کامل.
advertising