ساخت رباتی که جنگا بازی می‌ کند

علمی و تکنولوژیرباتیک

- 97/11/18
ساخت رباتی که جنگا بازی می‌ کنددانشمندان اخیرا موفق به توسعه رباتی شده‌ اند که می‌ تواند به تنهایی بازی " جنگا " را انجام دهد و دقت این ربات به گونه‌ ای است که می‌ داند چه زمانی می‌ بایست بلوک‌ ها را برداشته و چه زمانی آن ها بر روی برج بگذارد. مهندسان مؤسسه ام. آی. تی در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد یک ربات مجهز به یک گیره نرم، یک دست رباتیک و یک دوربین خارجی شده‌ اند که قادر است " جنگا " (Jenga) بازی کند.

جنگا یا برج هیجان، بازی مهارت جسمی و روحیست که توسط " لسلی اسکات " ابداع شده است و در حال حاضر توسط شرکت چند ملیتی " هسبرو "(Hasbro) به بازار عرضه می‌ شود. در این بازی، بازیکنان به نوبت یک بلوک از برج را بیرون می‌ کشند و آن را در بالای برج قرار می‌ دهند. به این ترتیب یک ساختار بلندتر و به‌ طور فزاینده‌ ای ناپایدار تر ایجاد می‌ کنند. این ربات مجهز به یک دوربین خارجی است که این دوربین آن را قادر می‌ سازد تا حرکت برج را دیده و حس کند و بتواند بلوک‌ ها را به گونه‌ ای بچیند که از افتادن برج جلوگیری کند.

ربات مذکور، بازخورد قرار گرفتن بلوک‌ ها را نظارت و بازبینی می‌ کند. این ربات به گونه‌ ای بسیار ظریف و جالب این بلوک‌ ها را برداشته و قرار می‌ دهد که هیچ لرزشی در ساختار برج رخ نمی‌ دهد. پروفسور " آلبرتو رودریگز "(Alberto Rodriguez) از دانشکده مهندسی مکانیک مؤسسه ام. آی. تی می‌ گوید که این ربات قادر است به سرعت همه چیز را نه تنها فقط از نشانه‌ های بصری، بلکه از تعاملات لمسی و فیزیکی نیز فرا گیرد. به گفته " آلبرتو رودریگز " این سیستم یادگیری می‌ تواند در وظایفی که نیاز به تعامل جسمی دقیق مانند جداسازی اشیا قابل بازیافت از سطل‌ های زباله‌ های و جمع آوری محصولات مصرفی است، مورد استفاده قرار گیرد. اکنون تیم پژوهشگران در حال تمرکز برای توسعه بیشتر این ربات هستند تا قابلیت‌ های آن را ارتقا دهند زیرا آن ها معتقدند هنوز هم کارهای بسیاری وجود دارد که افراد با دست‌ هایشان انجام می‌ دهند درصورتی که ربات‌ ها نیز می‌ توانند انسان‌ ها را در این کارها یاری کنند.
advertising