این ربات پارکور کار حرفه‌ ای تر از هر انسانی می‌ پرد

علمی و تکنولوژیرباتیک

- 97/10/28
این ربات پارکور کار حرفه‌ ای تر از هر انسانی می‌ پردسالتو (Salto)، یک ربات پارکور کار طراحی شده توسط دانشگاه کالیفرنیا برکلی است که همانند یک انسان فعال در ورزش پارکور، می‌ تواند به صورت حرفه‌ ای و پشت سر هم در حالت عمودی بپرد. توسعه دهندگان این ربات جذاب امیدوارند تا از سالتو در عملیات‌ های جستجو و نجات که در آن می‌ تواند به سرعت در اطراف یک محیط پیچیده حرکت کند، استفاده شود.

سالتو در واقع توسط ذهن دانکن هالدین (Duncan Haldane)، فیزیکدان و مدرس رباتیک در دانشگاه کالیفرنیا برکلی (شخصیست که یک سیستم پرش جدید را آزموده) است. به عنوان توضیحاتی که در مقاله معرفی این ربات در مجله “Science Robotics” منتشر شده، سالتو از یک استراتژی خیزشی و انرژی ذخیره سازی که در حیواناتی نظیر شب دوست (یک پستاندار کوچک که به پرش های بلند معروف است) دیده می‌ شود، استفاده می‌ کند. سالتو نیز درست همانند شب دوست می‌ تواند خیلی سریع و بلند بپرد. آن می‌ تواند به صورت ایستاده تا ارتفاع یک متری بپرد و پس از آن دقیقا همان پرش را با قرار دادن پای خود بر روی یک سطح، انجام دهد.

ترفند زیستی که ربات پارکور کار سالتو از آن الهام گرفته است «مدولاسیون قدرت» نام خواهد داشت که این نه تنها به سالتو کمک کرده تا بلندترین پرش توسط یک ربات را به نام خود به ثبت برساند، بلکه منجر به ساخت یک ربات با پرش هایی بسیار جذاب شده که آن را شبیه به یک پارکور کار فوق حرفه‌ای رباتیک ساخته است. این روش جدید می‌ تواند کمک کند تا در آینده‌ ای نزدیک از این ربات های پارکور کار در عملیات‌ های جستجو و نجات استفاده کنیم. ربات پارکور کار سالتو، با استفاده از مدولاسیون قدرت نیازی به استراحت قبل از پرش ندارد که همین قضیه موجب می‌ شود تا آن به خوبی آماده پرش های بعدی باشد. این ربات در حال حاضر دارای وزن تنها 100 گرم و اندازه 26 سانتی‌ متر است. گفتنی است که سالتو می‌ تواند در هر ثانیه 1.76 متر بپرد و در جهش دوم نیز باید مقابل اسم آن پرش 1.71 متری را بنویسیم.
advertising